Zygmunt Solorz-Żak, właściciel Polsatu, przyznaje, że poświęca niewiele czasu biznesowi telewizyjnemu, większość zajmuje mu telekomunikacja.
– Łączenie telekomunikacji z mediami to kierunek, w którym zmierza rynek. W przyszłości będziemy zarabiać na sprzedaży naszych treści przez internet – podkreśla Solorz-Żak.
Dotychczas to operatorzy kablowi wiedli prym na rynku, bo oprócz telewizji dostarczali do domów szybki internet i telefonię. Byli jedynym graczem z potrójną usługą. Dziś to już przeszłość. Zygmunt Solorz-Żak buduje sieć szybkiego internetu za około 2 mld zł, dzięki czemu należąca do niego platforma satelitarna Cyfrowy Polsat oferuje klientom nie tylko telewizję, ale także telefonię i internet. – Przyjechałem tu, by uczyć się od was, jak sprzedawać potrójną usługę – mówił Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu, do przedstawicieli branży kablowej podczas ubiegłotygodniowej konferencji Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej w Sopocie.

Bez internetu się nie da

Podobną ewolucję przeszła większość graczy na rynku telekomunikacyjnym. Wszyscy są przekonani co do jednego: bez internetu i ciekawych treści nie da się dziś przetrwać na rynku. Operatorzy komórkowi – Plus, Orange, Era i Play – przyszłe zyski widzą w bezprzewodowym internecie i dostępie do treści. Operatorzy kablowi, jak UPC Polska, Vectra, Multimedia czy Aster, rozwijają telewizję cyfrową, by dać klientom więcej kanałów w HD, a także przyśpieszają łącza internetowe, po których dosyłać będą też sygnał telewizyjny. Dostępu do internetu szukają też nadawcy telewizyjni.

Rozdrobniony rynek

Ekspert rynku telekomunikacyjnego Jerzy Kalinowski, partner w firmie doradczej KPMG, podkreślał, że w dzisiejszym świecie wszyscy konkurują ze wszystkimi. – Rewolucja w sposobie korzystania z treści dzieje się na naszych oczach. Dziś konsument ma do dyspozycji cztery ekrany. Mamy przed sobą wizję totalnej komunikacji elektronicznej. Wszyscy gracze będą partycypować w rynku – dodaje.
Na tej rewolucji nieco w tle korzystają też operatorzy budujący infrastrukturę – jak GTS Energis, Crowley Data Poland, ATM czy Hawe.
Rynek, zdaniem ich przedstawicieli, jest jednak za bardzo rozdrobniony. – To będzie wyhamowywać rozwój. Potrzebna jest konsolidacja – mówili zgodnie Andrzej Rogowski, prezes Multimedia Polska, i Tomasz Żurański, prezes Vectry. Dziś do wzięcia jest dwóch graczy. Grupa Aster, czwarty operator kablowy na rynku, oraz Polkomtel, operator sieci Plus.