W Europie drastycznie spada sprzedaż samochodów osobowych z powodu wygaśnięcia rządowych programów, które w zeszłym roku subsydiowały zakupy nowych aut i pozbywanie się starych pojazdów. Spadki najbardziej dotknęły motoryzacyjnych potentatów, takich jak Toyota, Fiat i Ford.

We wrześniu w całej Europie zarejestrowano na przykład o 21 proc. mniej samochodów Fiata, niż roku temu, kiedy funkcjonowały programy „gotówka za wraki”. Taki sam spadek sprzedaży zanotowała japońska Toyota, a niewiele mniejszy Ford, któremu sprzedaż skurczyła się o 20 proc.

Ogółem na naszym kontynencie w zeszłym miesiącu zarejestrowano 1,2 mln nowych samochodów, czyli o 9,2 proc. mniej w porównaniu z wrześniem ubiegłego roku. To już szósty miesiąc spadków obserwowanych na wszystkich większych rynkach motoryzacyjnych Europy.

W Niemczech rynek skurczył się o 17,8 proc., we Francji o 8,2 proc., a w Wielkiej Brytanii o 8,9 proc. Największy spadek, rzędu 27,3 proc., zanotowano w Hiszpanii.

Zeszłoroczne programy subsydiowania zakupów samochodów osobowych miały przede wszystkim na celu wsparcie dla schorowanego przemysłu motoryzacyjnego.