Agent ubezpieczony

Dotyczy ono odpowiedzialności za szkody wyrządzone w następstwie działania lub zaniechania agenta. W przypadku błędu pośrednika możemy zatem dochodzić swoich praw w sądzie, domagając się odszkodowania. Informacja o ubezpieczeniu powinna być także zawarta w umowie pośrednictwa.

Wejdź do biura

Kolejnym elementem, na który powinniśmy zwrócić uwagę, jest wygląd biura. Jak mówi przysłowie, nie szata zdobi człowieka, jednak w przypadku agencji nieruchomości jest zgoła odwrotnie. Warto nalegać, by przynajmniej jedno spotkanie odbyło się w siedzibie firmy lub jej filii. Na rynku bowiem spotkać można osoby, które z chęcią zainkasują kilkaset złotych za pokazanie mieszkania, zostawią fikcyjny adres, potem zaś... znikną. Jeśli agent z jakichś powodów odmawia spotkania w biurze, jest to już niepokojący sygnał.

Tak samo jak osobą pośrednika, należy też zainteresować się jego miejscem pracy. Należy zwrócić uwagę na aranżację biura – czy nie jest to prowizorka zbudowana specjalnie na czas kilku tygodni wzmożonego ruchu na rynku. Tak jak w przypadku nowego mieszkania, warto podpytać sąsiadów. Od innych najemców możemy dowiedzieć się, jak długo biuro funkcjonuje na rynku oraz czy rzeczywiście prowadzi swoją działalność. Wyznacznikiem uczciwości agenta będzie także cennik jego usług. Jednym z najczęściej spotykanych oszustw na rynku jest pobieranie opłat za obejrzenie mieszkania. Niezależnie od tego, czy chodzi o wynajem, czy kupno mieszkania, w takim przypadku powinniśmy stanowczo odmówić dalszej współpracy i poszukać innego pośrednika.

Nigdy z góry

Drugą rzeczą, o której musimy pamiętać, to by nigdy nie płacić z góry. Prowizja za usługę powinna być pobierana przy finalizacji transakcji, lecz nigdy na początku współpracy. Wyjątkiem jest zadatek, który możemy wpłacić podczas podpisywania umowy przedwstępnej.

Na rynku nieruchomości duże znaczenie ma także renoma. Wybierając osobę, która odpowiedzialna będzie za transakcję rzędu kilkuset tysięcy złotych, warto poszukać opinii na temat danego pośrednika. Pytać możemy naszych znajomych czy rodziny. Dobrym rozwiązaniem jest także dotarcie (np. przez internet) do byłych klientów biura, którzy zweryfikują zebrane dotychczas informacje i rozwieją ewentualne obawy.