Domy mediowe i agencje reklamowe szukają sposobów, jak w Polsce zarobić na iPadach.
Spece od reklamy w agencjach i domach mediowych wzięli się za iPada. Szykują już pierwsze skrojone pod niego aplikacje, by sprawdzić, jak urządzenie sprawdza się w reklamie i ile można na tym zarobić.

To ma zachwycać

Do startu z pilotażową kampanią na tablet Apple’a przygotowuje się dom mediowy Mindshare Polska, pracujący dla takich marek, jak m.in. Ford, Mazda, Asus czy BP. Specjaliści pracują nad aplikacją dla jednego z producentów samochodów. Właściciele tabletu będą mogli ją ściągnąć za darmo z internetowego sklepu AppStore.
Anna Sakowicz, partner i członek zarządu Mindshare Polska, nie chce na razie ujawnić nazwy marki, dla której powstaje aplikacja, ani jakie funkcje będzie miała. Ma być gotowa w najbliższych tygodniach.
– Pewne jest, że reklamy w tablecie Apple choć na razie niszowe będą generować coraz większy zasięg, a po rozpoznaniu potrzeb konsumentów oraz wykorzystaniu specyficznych cech produktu powinny wywoływać u odbiorców zachwyt – mówi Anna Sakowicz.
Największy dom mediowy na polskim rynku – MEC – stworzył już aplikację na iPada dla Nescafe Gold, marki swojego klienta Nestle, jednego z największych reklamodawców na polskim rynku. „Nescafe budzik” – bo tak nazywa się aplikacja – dostępny jest za darmo. Wyróżnia się tym, że jako dzwonek można ustawić w nim dowolną piosenkę w formacie mp3. – Ani iPhone, ani iPad oryginalnie na to nie pozwalają, więc to wykorzystaliśmy. Pomysł prosty, ale praktyczny – tłumaczy Piotr Adamczyk, specjalista z MEC Interaction. I dodaje, że doceniony jest przez użytkowników dzięki swojej użyteczności. – W ciągu zaledwie trzech tygodni aplikacja miała ponad 5 tys. pobrań.

Na razie dla zabawy

Agencje na Zachodzie, gdzie iPad jest w sprzedaży dłużej niż w Polsce, tworzą dla reklamodawców aplikacje wykorzystujące potencjał graficzny urządzenia oraz jego dotykowy ekran. Nike wypuścił na przykład aplikację Nike Football Team Edition, w której można układać programy treningowe dla piłkarzy z wirtualnych gier i sterować zawodnikami na ekranie. Brytyjski odział agencji MEC Interaction stworzył z kolei grę dla marki SLS Mercedes AMG – dzięki wbudowanej w tablet technologii można sterować samochodem, posługując się iPadem niczym kierownicą.
– Reklama z wykorzystaniem iPada to nie tylko aplikacje. Wydania prasy w wersji na iPada pozwalają na połączenie atrybutów reklamy prasowej z internetową – tłumaczy Anna Sakowicz.
I wydawcy już z tego korzystają. Sprzedają reklamę w swoich aplikacjach lub oferują formy sponsoringu – aplikacja Guardian Eyewitness brytyjskiego dziennika, w której oglądać można zdjęcia, sponsorowana jest przez producenta aparatów Canon. Przy zdjęciach pojawia się informacja, jaką techniką zostało ono wykonane.
Według Anny Sakowicz potencjał iPada został już dostrzeżony przez rynek wydawniczy i reklamowy. Coca-Cola, FedEx czy Oracle potrafiły zapłacić od 75 tys. dol. do nawet 300 tys. dol. za sponsoring aplikacji niektórych wydawców przez miesiąc lub dwa.
– Multimedialność urządzenia oraz dotykowy ekran sprawiają, że marki mogą tworzyć głębszą i bardziej urozmaiconą interakcję z konsumentami – dodaje.
Od kwietnia Apple sprzedał na świecie ponad 3 mln iPadów. W Polsce ze względu na wysoką cenę (2,7 – 3,5 tys. zł) urządzenie raczej nie stanie się masowe.
Jednak za jakiś czas tablety staną się tańsze dzięki konkurentom Apple’a.
Apple ma coraz więcej konkurentów
Tablety produkują wszyscy najwięksi producenci sprzętu elektronicznego.
We wrześniu z Galaxy Tab rusza Samsung oraz Toshiba ze swoim Folio 100. Będzie kosztował 399 euro, czyli o 100 mniej niż iPad. Carolina Milanesi, analityczka z firmy badawczej Gartner, twierdzi, że aby wygrać walkę o klientów, konkurenci iPada powinni jednak kosztować mniej niż 300 euro.
W Polsce w dużej mierze zarówno o cenie, jak i powodzeniu tabletów decydować będą operatorzy komórkowi. Obecnie z dostępem do internetu oferuje iPada tylko sieć Plus – w abonamencie za 160 zł miesięcznie urządzenie kosztuje 1999 zł. To oferta z najniższą ceną urządzenia.
Im większa będzie jednak konkurencja na rynku, tym szybciej powinny spadać ceny, a tablety będą coraz bardziej popularne.