Powrót koniunktury na rynek kinowy w miesiącach wakacyjnych potwierdziły ujawnione wczoraj dane trzeciego co do wielkości gracza – Centrum Filmowego Helios, posiadającego 24 multipleksy i dwa kina tradycyjne w Polsce.
Powrót koniunktury na rynek kinowy w miesiącach wakacyjnych potwierdziły ujawnione wczoraj dane trzeciego co do wielkości gracza – Centrum Filmowego Helios, posiadającego 24 multipleksy i dwa kina tradycyjne w Polsce.
Spółka została w tym tygodniu przejęta przez Agorę, wydawcę m.in. „Gazety Wyborczej”.
– Po spadkach w drugim kwartale w lipcu o blisko 12 proc. wzrosła liczba sprzedanych biletów. Zyski Heliosa w tym miesiącu podskoczyły o 17 proc. Wyniki lipca pokazują, że załamanie drugiego kwartału nie było trwałym trendem – mówi wczoraj Zbigniew Bąk, członek zarządu Agory, która we wtorek kupiła 84 proc. akcji CF Helios za 26,2 mln euro.
W II kwartale, szczególnie w kwietniu, sale opustoszały. Spadek sprzedaży biletów rzędu 9 proc. zanotowało w II kwartale Cinema City. W CF Helios liczba sprzedanych biletów była o 5 proc. niższa.
Teraz, po wakacyjnej poprawie, firmy prowadzące kina nabrały nadziei, że uda się zanotować w tym roku wzrost. Nie ukrywają, że liczą na sprzedaż na poziomie 40 mln biletów.
– Mamy nadzieję, że do częstszych wizyt w kinie widzów będą przyciągać kolejne premiery, szczególnie w technologii 3D – powiedział Tomasz Jagiełło, prezes Heliosa.
Po sukcesie „Avatara” Jamesa Camerona w technologii 3D realizowanych jest coraz więcej produkcji. W drugiej połowie roku do kin przyciągnąć mają m.in. przygotowane w tej technologii „Opowieści z Narnii: Podróż wędrowca do świtu” czy też „Harry Potter i Insygnia Śmierci”. Widzowie zaś chętnie oglądają filmy w trzech wymiarach – w I półroczu ubiegłego roku bilety sprzedane na seanse 3D w kinach Heliosa stanowiły tylko 4 proc., w tym roku aż 28 proc. U konkurentów tendencja jest podobna. Piotr Zygo, prezes Multikina, powiedział PAP, że w tym roku udział filmów 3D w widowni szacować można nawet na 30 – 40 proc.
Dlatego wszyscy gracze zapowiadają inwestycje w cyfryzację swoich kin i wprowadzanie technologii 3D. Helios, który obecnie ma 24 projektory cyfrowe, na koniec roku ma ich mieć 44, a w ciągu trzech lat wymieni ich w sumie około 100. W tym kierunku idzie też Cinema City. We wtorek spółka podpisała nową umowę z Imax Corporation, na mocy której wszystkie kina Imax (w Polsce jest ich 9, a prowadzi je Cinema City) wyposażone zostaną w cyfrowe projektory. Do końca 2011 roku cyfryzację wszystkich kin zapowiada też Multikino.
Ten ostatni operator szczególnie liczy na poprawę koniunktury, gdyż wzrost liczby widzów może zwiększyć wycenę firmy przed debiutem giełdowym planowanym na koniec tego lub początek przyszłego roku.
Bilety będą drożeć mimo rozbudowy sieci
Im więcej kin, tym więcej sprzedanych biletów – twierdzą największe sieci i zapowiadają otwarcia kolejnych obiektów. Obecnie w Polsce jeden ekran przypada na 40 tys. mieszkańców, podczas gdy średnia w Europie wynosi 1 ekran na 15 tys. mieszkańców. Wraz ze zwiększaniem liczby obiektów operatorzy będą też podnosić ceny. Helios, mimo gorszego II kwartału, zwiększył średnią cenę biletu o 14 proc. Z kolei o 17 proc., do 19,6 zł, wzrosła cena biletu w Multikinie. W rezultacie cała branża, mimo mniejszej liczby widzów, w II kwartale odnotowała wzrost przychodów.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama