Minister skarbu Aleksander Grad cytowany w materiałach prasowych podkreślił, że "budowa terminalu LNG zapewni Polsce większą niezależność w wyborze dostawcy gazu ziemnego, bo dzięki niemu będziemy mogli odbierać gaz drogą morską i realizować kontrakt zawarty z Katarem". Dodał, że inwestycja ta jest pierwszym tego typu przedsięwzięciem w naszej części Europy.
Firma Polskie LNG wybrała pod koniec czerwca generalnego realizatora inwestycji terminalu LNG w Świnoujściu. Postępowanie wygrało konsorcjum Saipem S.p.A. (Włochy) - Saipem SA (Francja) - Techint Compagnia Tecnica Internazionale S.p.A. (Włochy) - Snamprogetti Canada Inc. (Kanada) - PBG S.A. (Polska) - PBG Export Sp z o.o. (Polska). Złożyło ono najkorzystniejszą ofertę, z najniższą ceną całkowitą brutto blisko 3 mld zł.
Rozpoczęcie budowy terminalu gazu skroplonego jest planowane we wrześniu. Zdolność przeładunkowa gazoportu w Świnoujściu ma wynosić 5 mld m sześc. skroplonego gazu ziemnego rocznie, z możliwością zwiększenia do 7,5 mld m sześc. LNG rocznie.
Grad: terminal LNG będzie miał wpływ na rynek gazu w regionie
Minister skarbu Aleksander Grad uważa, że terminal do odbioru gazu skroplonego w Świnoujściu będzie miał wpływ na rynek gazu w bliskim sąsiedztwie Polski.
"Budujemy pierwszy terminal w basenie Morza Bałtyckiego. To bardzo ważne wydarzenie dla naszej gospodarki i naszego bezpieczeństwa energetycznego. Projekt zwiększa bezpieczeństwo energetyczne naszego kraju i ma wpływ na rynek gazu w naszym bliskim sąsiedztwie" - powiedział.
Dodał, że ta inwestycja ma wsparcie Komisji Europejskiej. Podkreślił, że nie byłoby tej umowy, gdyby nie zawarty w połowie ubiegłego roku kontrakt na dostawy gazu z Katarem.
Prezes Polskiego LNG Zbigniew Rapciak podkreślił, że budowa terminalu oznacza również rozwój gospodarczy woj. zachodniopomorskiego i Świnoujścia, a także rozwój nauk w związku z powołaniem Europejskiego Centrum Kształcenia LNG.
W czwartek Polskie LNG podpisało umowę z wykonawcą terminalu do odbioru gazu skroplonego w Świnoujściu. Konsorcjum firm z Włoch, Kanady, Francji i Polski ma wybudować terminal za ok. 3 mld zł i oddać go do użytku do końca czerwca 2014 r.
Rozpoczęcie budowy terminalu gazu skroplonego jest planowane we wrześniu. Zdolność przeładunkowa gazoportu w Świnoujściu ma wynosić 5 mld m sześc. skroplonego gazu ziemnego rocznie, z możliwością zwiększenia do 7,5 mld m sześc. LNG rocznie.