Główny Urząd Statystyczny podaje, że w Polsce jest zarejestrowanych ponad 3,74 mln firm. Blisko 3,6 mln z nich to tzw. mikroprzedsiębiorstwa (SOHO – small office, home office) zatrudniające do 9 osób. O ile, według danych Eurostatu, dziewięć na dziesięć firm (powyżej 10 osób) ma dostęp do internetu, to wśród SOHO wskaźnik ten jest dużo niższy. Oznacza to, że wielu przedsiębiorców nie dokonało jeszcze wyboru najlepszej dla nich oferty usług telekomunikacyjnych.

W pakiecie taniej

Gdy porównujemy oferty, internetowe łącze umożliwiające ściąganie danych z prędkością do 1 Mb/s, zawsze będzie tańsze od łącza 5 Mb/s, jednak jeden czy dwa megabity na sekundę to zbyt mało, by swobodnie korzystać z internetu.

Wielu ekspertów uważa, że nie ma sensu definiować minimalnej prędkości łącza szerokopasmowego. Twierdzą, że powinno ono umożliwiać swobodne korzystanie ze wszystkich dostępnych w sieci usług. Gdy przełożymy to na prędkość, to okazuje się, że dziś absolutne minimum to ok. 5 Mb/s. Taka prędkość pozwala na jednoczesne przeglądanie stron internetowych, pobieranie poczty i ściąganie dużego pliku (np. aktualizacji oprogramowania lub prezentacji multimedialnej), ułatwiając tym samym pracę. W przypadku firmy z większą liczbą komputerów podłączonych do internetu, łącze powinno być proporcjonalnie szybsze.

Wybierając łącze, trzeba pamiętać, że w niedalekiej przyszłości 5 Mb/s może okazać się zbyt małą przepustowością. Już dziś w wielu serwisach, w tym branżowych, oprócz tekstów i zdjęć zamieszczane są pliki wideo w wysokiej rozdzielczości. Posiadacze wolniejszego łącza, by uniknąć przerw w odtwarzaniu, muszą najpierw pobrać cały materiał na dysk komputera. Szybkie łącze pozwala na oglądanie plików wideo online. Łącza o większej prędkości ułatwiają również korzystanie z usług wykorzystujących przekazywanie obrazu, takich jak wideokonferencja. Stwarzają też możliwość swobodnego korzystania z e-learningu, czyli kursów i szkoleń dostępnych poprzez sieć.

Istotnym parametrem jest również prędkość wysyłania. Powinna ona wynosić co najmniej 1 Mb/s, bo dzięki temu wydatnie skracamy czas np. wysyłania poczty z dużymi załącznikami (oferta ze zdjęciami, prezentacje, film reklamowy itp.) lub tworzenia kopii zapasowych danych na wirtualnych dyskach.

Trzeba także pamiętać o kosztach jednorazowych, takich jak opłata za instalację. W ofertach podstawowych jest ona zazwyczaj wysoka. Gdy w ramach promocji podpisujemy umowę terminową, wysokość opłaty instalacyjnej jest dużo niższa niż w cenniku podstawowym.

W UPC Polska łącze o przepływności 5 Mb/s (usługa FirmaNet 5/1) kosztuje w ofercie biznesowej 60 zł (73,2 zł z VAT) miesięcznie, a 15 Mb/s (usługa FirmaNET 15/2) – 70 zł (85,4 zł z VAT). Łącze 30 Mb/s (usługa FirmaNet 30/3), które umożliwia na swobodne korzystanie z internetu przez użytkowników nawet 6–7 komputerów kosztuje 85 zł (103,7 zł z VAT). Warto podkreślić, że są to oferty bezterminowe, co oznacza, że w każdej chwili można zrezygnować z usługi, nie płacąc kary umownej, która w przypadku ofert terminowych może sięgać nawet kilkuset złotych.