Realizacja planowanej od lat 70. trasy z Łodzi do Warszawy rusza z kopyta. Wykonawcy kończą dokumentację, a latem na budowy wjedzie ciężki sprzęt.
Budowa 90-km odcinka autostrady A2 z podłódzkiego Strykowa do rogatek Warszawy wchodzi w decydującą fazę. O końcowym sukcesie zadecydują najbliższe tygodnie.
Jak dowiedział się „DGP”, do 15 kwietnia wykonawcy czterech odcinków trasy mają zakończyć projektowanie drogi. Piąty – austriacki Strabag projekt złożył już w marcu.
W lutym 2009 r. – po fiasku rozmów z potencjalnymi koncesjonariuszami – ogłoszono nowe otwarcie. Trasę do maja 2012 r. za rządowe pieniądze zaprojektują i wybudują firmy wyłonione w przetargach.
– I jak na razie wszystko idzie zgodnie z planem – mówi „DGP” Lech Witecki, szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Eksperci mają jednak poważne wątpliwości. Zastanawiają się, czy ekspresowe tempo rysowania trasy nie odbije się na jakości projektów. Na wykonanie zlecenia wykonawcy dostali zaledwie pół roku. Dlatego po otrzymaniu wszystkich projektów Generalna Dyrekcja szczegółowo sprawdzi dokumentację.



Zgodnie z harmonogramem wnioski o wydanie pozwolenia na budowę trafią do wojewodów do końca maja. Na wydanie decyzji urzędy będą miały miesiąc. To oznacza, że w lipcu na place budów wjedzie ciężki sprzęt. Chyba że w projektach pojawią się błędy.
Takiego scenariusza nie wyklucza Jerzy Polaczek, były minister infrastruktury.
– Przykład zepsutego przez hiszpańskiego koncesjonariusza projektu na autostradę z Łodzi na Śląsk pokazuje, że firmy nie zawsze radzą sobie z realizacją inwestycji w trybie projektuj i buduj – mówi Jerzy Polaczek.
Z powodu błędów dokumentacja na 180-km trasę, przygotowana przez spółkę Autostrada Południe, nie została przyjęta przez rząd, a hiszpańskie firmy nie otrzymały zapłaty.
Konsorcja wybrane do wybudowania A2 kończą kontraktowanie materiałów, m.in. kruszyw, stali i asfaltu. Do budowy gotowi są już Chińczycy, którzy dostali dwa kontrakty na A2, obejmujące w sumie zaprojektowanie i budowę 49,2 km trasy.
Z budową autostrady wykonawcy muszą uporać się do maja 2012 r. Na Euro 2012 droga ma być już dostępna dla kierowców. Autostrada A2 jest kluczowa dla sprawnego rozegrania mistrzostw. Tędy przyjadą do Polski kibice z zachodniej Europy.