Walczący z kryzysem na rynku reklamy wydawcy prasy coraz częściej szukają przychodów w branży e-commerce. Sześciu z nich od niedawna sprzedaje nawet na swoich łamach za pomocą SMS recenzowane książki, płyty czy kosmetyki.
Kilka tysięcy osób w niecałe trzy miesiące od uruchomienia usługi kupiło za pomocą SMS książkę, płytę CD i DVD lub kosmetyki recenzowane na łamach konkretnych czasopism. Było to możliwe za sprawą usługi OneStep, którą od września wprowadzili tacy wydawcy prasy, jak Axel Springer Polska (wydający m.in. Newsweek Polska), G+J Polska (m. in. Gala), Burda (m.in. Elle), Agora (np. Avanti), Platforma Mediowa Point Group (np. Machina), Edipresse (np. Viva!) oraz kilka mniejszych. To kolejny sposób wydawców prasy na szukanie nowych źródeł przychodów.

40 sekund na zakup

Produkty można kupić, wysyłając SMS z kodem na numer publikowany przy danej recenzji. Jeśli jest to pierwsze zamówienie, po chwili oddzwania konsultant, by zarejestrować dane klienta, adres dostawy i potwierdzić zamówienie. Przy każdym kolejnym zamówieniu system odsyła już tylko wiadomość z nazwą produktu i ceną. Trwa to nie dłużej niż 40 sekund.
– Działamy niecałe trzy miesiące i już udało się zrealizować kilka tysięcy transakcji – mówi Witold Ferenc ze spółki OneStep, która wdrożyła tę usługę.
To ona najpierw kupuje towary i oprócz obsługi transakcji zajmuje się też ich dostarczeniem do klienta. Wydawcy udostępniają jedynie niewielką część łamów wybranych pism na publikację kodu i numeru SMS. W zamian za to OneStep dzieli się z nimi częścią przychodów. Szczegóły objęte są jednak tajemnicą.
– Na początku nie było łatwo przekonać wydawców, ale szybko zrozumieli oni, że ta usługa tylko zwiększa ich użyteczność dla czytelników, a dla nich samych może być nowym źródłem przychodów – przekonuje Witold Ferenc.

Książki i płyty

Czytelnicy najchętniej kupują w ten sposób książki (ponad 63 proc. transakcji). Około 20 proc. kupionych towarów stanowią płyty z muzyką.
To niejedyny sposób poszukiwania przez wydawców dodatkowych przychodów z e-commerce. Agora i wydawca dziennika Polska spółka Polskapresse zawarły sojusz, w ramach którego w należącym do Agory serwisie Sklepy.gazeta.pl prezentowane są oferty serwisu e-commerce Sklepy.gratka.pl należącego do drugiego wydawcy. Inni tworzą własne sklepy: G+J Polska w ubiegłym roku uruchomił ich pięć. Podobnie postąpił Infor PL, który uruchomił własny serwis Sklep.infor.pl.