Władze Warszawy podpisały dziś umowę na budowę centralnego odcinka drugiej linii metra, wartą 4,1 mld złotych. Sześciokilometrowy odcinek ma być gotowy na przełomie 2013 i 2014 roku.

Od ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego będzie siedem stacji: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion i Dworzec Wileński. Stacje mają być budowane metodą odkrywkową, a tunele wiercone specjalnymi tarczami.

Do budowy II linii metra posłuży największa w Polsce tarcza, dzięki której powstanie m.in. tunel biegnący osiem metrów pod dnem Wisły. W ramach inwestycji powstanie też najgłębiej położona stacja metra - Nowy Świat, która będzie zlokalizowana sześć pięter pod ziemią.

Przetarg na budowę rozstrzygnięto 29 kwietnia. Wygrało go konsorcjum, w którego skład wchodzą: włoska firma Astaldi, turecka Gulermak oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów.

Firmy mają teraz 12 miesięcy na przygotowanie projektu wykonawczego, a pierwsze prace powinny ruszyć za rok.

To największa samorządowa inwestycja w Polsce

Jest to największa samorządowa inwestycja w Polsce - poinformowała dziś na konferencji prasowej prezydent stolicy Hanna Gronkiewicz-Waltz. Inwestycja dostała też największe dotąd unijne dofinansowanie dla samorządów - 2,9 mld zł - dodała.

W uroczystości podpisania umowy w urzędzie dzielnicy Praga-Północ uczestniczyli m.in. radni, urzędnicy, mieszkańcy Pragi oraz przedstawiciele włoskiej i tureckiej ambasady.

"To wielki dzień i historyczny moment dla Warszawy. (...) Od teraz mieszkańcy Warszawy będą pilnie obserwować wasze działania, będziecie czuć oddech warszawiaków na swoich plecach" - mówiła do przedstawicieli konsorcjum Gronkiewicz-Waltz. Jak dodała, nowym odcinkiem będzie codziennie podróżowało ok. 300 tys. osób.

Podczas prac budowlanych należy spodziewać się utrudnień komunikacyjnych w rejonie Dworca Wileńskiego, ale też na rondzie Daszyńskiego, rondzie ONZ czy skrzyżowaniu Marszałkowskiej z ul. Świętokrzyską.