W ciągu trzech kwartałów tego roku w Polsce sprzedano 239 tys. 612 nowych samochodów osobowych, o 1,7 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2008 roku - podał monitorujący rynek instytut Samar. Tylko we wrześniu polscy dilerzy sprzedali 24 tys. 991 aut, o 8,14 proc. więcej niż we wrześniu ub.r. i o 18,6 proc. więcej w porównaniu do sierpnia.

Zdaniem ekspertów, wzrost sprzedaży utrzymuje się m.in. dzięki rosnącej popularności aut osobowych z homologacją ciężarową. Z szacunków wynika, że ich udział w segmencie aut dla firm zbliżył się do 18 proc., co w liczbach bezwzględnych oznacza sprzedaż prawie 18 tys. sztuk. Ogółem sprzedaż "aut z kratką" wzrosła w stosunku do ubiegłego roku o prawie 160 proc.

Podobnie jak w poprzednich miesiącach, liczba samochodów zadeklarowanych jako sprzedane odbiega od liczby aut zarejestrowanych. Różnica ta wynosi już ok. 18 proc., co oznacza, że faktyczna wielkość polskiego rynku jest o tyle mniejsza od raportowanej sprzedaży.

Ocenia się, że do końca września poza granice Polski wyjechało co najmniej 42 tys. aut - tyle bowiem wynosi różnica między raportowaną sprzedażą a rejestracjami.

W ciągu 9 miesięcy najwięcej nowych auto osobowych w Polsce sprzedała Skoda - 27 tys. 958. To o ponad 16 proc. więcej niż przed rokiem. Marka ta ma 11,7 proc. rynku. Drugie miejsce zajmuje Fiat - 24 tys. 619 sprzedanych samochodów, o 13,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Udział marki w rynku wynosi 10,3 proc. Trzecie miejsce zajmuje Toyota - 21 tys. 806 aut, o 19,4 proc. mniej niż rok wcześniej. Toyota zmniejszyła swój udział w rynku do 9,1 proc.

Dalsze miejsca w kolejności zajmują: Ford - 20 tys. 364 sprzedane samochody (wzrost o 18 proc.), Volkswagen - 19 tys. 818 (wzrost o 20,3 proc.), Opel - 16 tys. 670 (spadek o 18,7 proc.), Renault - 12 tys. 623 (spadek o 12,9 proc.), Kia - 11 tys. 371 (wzrost o 38,6 proc.), Peugeot - 9 tys. 97 (spadek o 27,6 proc.) i Hyundai - 9 tys. 34 samochody (wzrost o 28,1 proc.).