W ankiecie, przeprowadzonej we wrześniu podczas konferencji informatycznej w Warszawie, wzięło udział 180 specjalistów zatrudnionych w działach IT firm i instytucji z różnych części Polski. Niemal co drugi przyznał, że efektywne zarządzanie krążącym po firmie sprzętem sprawia biurom techniki duży kłopot.

"Można przyjąć, że w każdej organizacji mającej ponad 50 komputerów zaczynają się kłopoty z zapanowaniem nad taką ilością sprzętu" - skomentował Tomasz Kowalczyk z AuditPro, firmy wyspecjalizowanej m.in. w audytach legalności oprogramowania oraz zarządzaniu licencjami i zasobami IT.

Specjaliści przypominają głośną kilka tygodni temu sprawę gospodarowania sprzętem w resorcie obrony narodowej, wytkniętą ministerstwu w raporcie Najwyższej Izby Kontroli. Kontrolerzy wykryli przypadki używania przestarzałego sprzętu, podczas gdy nowy kurzył się w magazynach. Ankieta wykazała, że podobnie może być wielu firmach i instytucjach.

Kłopoty z efektywnym zarządzaniem zasobami i migracją sprzętu w firmie dostrzega 44 proc. ankietowanych informatyków. Problem rośnie z każdym kolejnym komputerem należącym do firmy. Eksperci są jednak dalecy z obwinianiem informatyków o bałagan. Argumentują, że osobom spoza działów IT często trudno zrozumieć skalę i ilość sprzętu, z jaką mają do czynienia odpowiedzialne za nie osoby.