Polscy operatorzy komórkowi zaczynają dostrzegać, że gdy osobom starszym zaoferuje się dostosowany do ich potrzeb telefon, to może to być opłacalne.
Z badań MillwardBrown SMG/KRC wynika, że w Polsce z komórki korzysta tylko 37 proc. osób powyżej 64 roku życia. Jednocześnie ten segment rynku rośnie najszybciej. Ericsson, producent sprzętu telekomunikacyjnego, podaje, że 2006 roku do używania komórki przyznawało się 23 proc. Polaków powyżej pięćdziesiątki, a w tym roku już 54 proc.
Głównym powodem, dla którego osoby starsze rzadziej niż inni używają komórek, nie jest cena usług, ale to, że telefony nie są dostosowane do ich potrzeb: są zbyt skomplikowane, mają za małe klawisze, nieczytelne dla seniorów wyświetlacze.
W Polsce żyje 5,1 mln osób powyżej 64 lat i ok. 6 mln mających 60 lat i więcej. Z prognoz demograficznych wynika, że w 2035 roku powyżej sześćdziesiątki będzie miało ponad 9 mln Polaków.
– To jest nasza grupa docelowa – podkreśla Eveline Pupeter-Fellner, prezes austriackiej firmy Emporia Telecom, która specjalizuje się w produkcji telefonów dla seniorów.
Emporia w 2008 roku miała 50 mln euro przychodów. Komórki sprzedaje w 20 krajach, od września także w Polsce w sieci Era. Plany Emporia na ten rok mówią o sprzedaży 500 tys. telefonów.
W ciągu pierwszych 12 miesięcy działalności w Polsce firma chce sprzedać 50 tys. komórek, a w kolejnym kroku chce, by z jej telefonów korzystało 250 tys. osób z pokolenia 65+.
Telefony Emporii projektowane są z udziałem laryngologów i okulistów. To za sprawą lekarzy poza dużą klawiaturą z czytelnymi cyframi i literami telefony mają pomarańczowe wyświatlacze i specjalne głośniki, a dźwięki dzwonka są dobrze słyszalne dla ucha seniora. Na badania i rozwój produktu Emporia wydaje 15 proc. swoich przychodów. W najbliższych trzech latach chce przeznaczyć na ten cel 10 mln euro.
– Telefonami dla osób starszych zainteresowaliśmy się już jakiś czas temu. Gdy okazało się, że w sieciach T-Mobile w Niemczech i Austrii świetnie się sprzedają, rozpoczęliśmy rozmowy z Emporią – mówi GP Andrzej Gładki z Polskiej Telefonii Cyfrowej, operatora sieci Era.
– Chcemy, by nasze telefony były dostępne w ofercie wszystkich operatorów – mówi Grzegorz Możdżyński, dyrektor generalny Emporia Telecom w Polsce.
W czerwcu 2009 r. na polskim rynku pojawił się już telefon: myPhone 1050 simply. W lipcu związana z Radiem Maryja sieć wRodzine wprowadziła ten model do sprzedaży. Telefon ten pojawił się też w ofercie sieci Play. myPhone to marka należąca do giełdowej spółki TelForceOne, która zajmuje się produkcją i dystrybucją akcesoriów do komórek, a także sprzedażą i produkcją komórek.