Pojawienie się informacji o przebiegu autostrady lub drogi szybkiego ruchu zawsze powoduje wzrost cen i popyt na działki budowlane leżące w okolicy planowanej trasy.

– Jeżeli ktoś np. w 2005 roku kupił grunt rolny w pobliżu planowanej drogi w odległości 30 km od dużego miasta, to zapłacił ok. 5 zł/mkw. W 2007 roku taka działka kosztowała już 40 zł za mkw. Jeśli dodatkowo została przekształcona w działkę budowlaną, to dzisiaj jest warta ok. 150 zł za mkw – mówi Anna Matkowska z Home Broker.

Za miastem taniej

Nadal jednak różnice między cenami działek położonych w wielkich miastach oraz w odległości 20–70 km od ich granic są bardzo duże. W samej Warszawie średnia cena działek budowlanych wynosi ok. 900 zł za metr. Jednak, jak wynika z danych Szybko.pl, w odległości 20–70 km od stolicy, w pobliżu planowanej autostrady średni koszt zakupu gruntu spada poniżej 250 zł. Im dalej od granic miasta, tym działki są tańsze. Już 30 km na zachód od granic Warszawy, w okolicach Żyrardowa, koszt zakupu działki budowlanej spada do ok. 50 zł mkw. (w samym Żyrardowie ceny dochodzą do 200 zł/mkw.). Drożej jest w miejscowościach położonych w tej samej odległości od stolicy, ale posiadających z nią już w tej chwili dobre połączenie drogami ekspresowymi. W okolicach Tarczyna i Grójca działki budowlane kosztują ok. 100 zł/mkw.

W miastach, gdzie autostrady już istnieją, dysproporcje między cenami gruntów budowlanych w mieście i w pasie do 70 km wzdłuż tych dróg są nieco mniejsze. Pod Krakowem średnia cena działki to 240 zł za metr, a w samym mieście 360 zł mkw. W okolicach Wrocławia, wzdłuż autostrady A4, średnia cena za grunt budowlany to 111 zł za metr, podczas, gdy w stolicy Dolnego Śląska za działkę trzeba zapłacić średnio ok. 290 zł za mkw.

– Autostrada to jeden z czynników, który spowodował, że południe miasta, wzdłuż którego przebiega droga, stało się bardziej atrakcyjne i nieruchomości są tam najdroższe – mówi Sylwia Sobota z wrocławskiej agencji City Nieruchomości.

Dobre drogi w cenie

Według niej, w okolicach Bielan, gdzie jest zjazd na autostradę, ceny działek są czasem wyższe niż w samym mieście i wynoszą od 220 do nawet 500 zł za mkw. Decyduje o tym nie tylko autostrada, ale też fakt, że jest to teren najlepiej skomunikowany z centrum miasta oraz dobrze uzbrojony. Tu także, im dalej autostradą od miasta, tym oczywiście działki są tańsze.

– W Kątach Wrocławskich i Kostomłotach, które są 20–30 km na zachód od granic miasta i gdzie są zjazdy autostradowe, można jednak kupić działki, w granicach nawet 100 zł za mkw. – mówi Sylwia Sobota.

Dwupasmową jezdnią można też wyjechać z Wrocławia na zachód. Przy tej trasie leży Długołęka, w której kończyć ma się także budowana w tej chwili obwodnica. Ceny działek kształtują się tam w okolicach 200–250 zł za mkw., czyli niewiele mniej niż w samym Wrocławiu. W leżącej kilkanaście kilometrów dalej Borowej, która także ma dwupasmowe połączenie drogowe z Wrocławiem, ceny spadają do ok. 150 zł/mkw.