Inżynierowie biura technicznego wykonawcy stadionu narodowego zmienili system budowy dziesięciu z dwunastu klatek schodowych, które znajdą się w budynku stadionu, tak by przyspieszyć część prac budowlanych - poinformował dyrektor budowy z ramienia wykonawcy konsorcjum Alpine Construction Polska, Marcin Zaręba.

"Od soboty jedna z 12 klatek schodowych rośnie w górę z prędkością 2 cm na godzinę" - powiedział Zaręba. "Zdecydowaliśmy o formowaniu klatek w systemie ślizgowym, a nie - jak planowano wcześniej w tradycyjnym systemie deskowania - wyjaśnił dyrektor budowy. Jak dodał, system ślizgowy to technologia wykorzystywana przy budowie kominów, polega na ciągłym betonowaniu z równoczesnym podnoszeniem deskowań (tymczasowej formy służącej do nadawania kształtu masie betonowej) na pełną, docelową wysokość klatki - około 40 m. Deskowanie podnoszone jest z prędkością 2 cm na godzinę.

"Do tak powstałego trzonu zostaną dobudowane stropy poszczególnych kondygnacji oraz schody. To znaczy, że zewnętrzne ściany każdej z klatek wybudujemy w dwa tygodnie, a nie w 4 miesiące" - wyjaśnił Marcin Zaręba.

"Prace przy betonowaniu w +ślizgach+ klatek schodowych będą trwały 24 h na dobę przez 2 tygodnie, bez względu na warunki atmosferyczne" - podkreślił.

Stadion narodowy ma powstać do połowy 2011 r. Ma być najbardziej nowoczesną areną piłkarką w Europie. Konstrukcja powstaje w niecce dawnego stadionu X-lecia. Unikalnym rozwiązaniem ma być ruchomy dach stadionu zawieszony na stalowych linach, ze stalową zwisającą pośrodku iglicą.

Stadion będzie miał dwa pierścienie trybun: dolne i górne

W nich powstaną restauracje, sale wystawowe i konferencyjne, biura, muzeum sportu. Murawa boiska zostanie położona na żelbetowej płycie umieszczonej ponad 8 m wyżej niż dawna płyta stadionowa. Pod nią powstanie dwupoziomowy podziemny parking.