Postanowiłeś wymienić samochód, więc przeglądasz internetowe serwisy motoryzacyjne. Po jakimś czasie spostrzegasz, że na twoją skrzynkę pocztową trafia coraz więcej reklam samochodów. Widzisz je też, gdy odwiedzasz ulubiony portal. Przypadek? Portale śledzą twoje zachowanie, a na podstawie danych o tym, co robiłeś w sieci, przypisały cię do grupy „planujący zakup samochodu”. I dlatego, zamiast pieluszek czy kremów, serwują ci reklamy aut.

W taki sposób działa tzw. oferta targetowania behawioralnego, czyli adresowania reklam do tych użytkowników sieci, których rzeczywiście mogą one zainteresować. Po zebraniu informacji o tym, czego szukamy, kiedy korzystamy i ile czasu spędzamy w internecie, a także gdzie mieszkamy, portale przypisują nas do różnych profili. Na przykład „młodzież”, „planujący zakup nieruchomości”, „właściciele małych firm” czy „aktywnie uprawiający sport”. Na życzenie reklamodawcy profile te mogą być jeszcze dokładniejsze.

Boom w ofercie

Onet.pl poinformował w ostatnich dniach, że zwiększył liczbę wybieranych profili z 11 do 23. Portal podkreśla, że istnieje możliwość bardziej precyzyjnego określenia grup użytkowników.

– Mogą zawierać procentowo określoną częstotliwość wizyt użytkowników na stronach o danej tematyce, hasła wpisywane do wyszukiwarki portalu – tłumaczy Paweł Zarzycki, dyrektor pionu produktu reklamowego w Grupie Onet.pl.

Z możliwości planowania behawioralnego kampanii korzystały już m.in. Blaupunkt, Fiat, Pilsner Urquell czy PKO BP.

Ofertę rozwija też konkurent Onetu, portal Wirtualna Polska, należący do Telekomunikacji Polskiej. Wprowadził właśnie – jako jedyny na rynku – możliwość wysyłania targetowanych behawioralnie e-maili reklamowych. W ofercie jest kilkadziesiąt profili.

– Klient może zdecydować się na emisję reklamy w postaci e-maili oraz w formie emisji w serwisie www. W e-mailingu behawioralnym klient będzie miał możliwość stworzenia indywidualnej grupy behawioralnej na podstawie własnych kryteriów – wyjaśnia Michał Foks, specjalista ds. technologii systemu reklamowego Wirtualnej Polski.

Sieć reklamy internetowej IDMnet, należąca do Zjednoczonych Przedsiębiorstw Rozrywkowych (posiada też m.in. Super Express i Radio Eska), wprowadziła właśnie na rynek Polską Sieć Kobiecą 4clover, która zajmuje się sprzedażą reklam w serwisach adresowanych do kobiet. Wśród nich są np. takie serwisy, jak Wedwoje.pl, Poradnikzdrowie.pl czy Babyboom.pl. W ofercie jest też pięć profili użytkowniczek, określonych na podstawie zachowań internautek.