Odpowiedzialność za funkcjonowanie i stan techniczny systemu gazowego, spoczywająca na operatorze systemu dystrybucyjnego, wymaga wypracowania odpowiednich rozwiązań systemowych w zarządzaniu organizacją i współpracy z kontrahentami realizującymi na jego rzecz usługi.
Prawo energetyczne nakłada na operatorów gazowego systemu dystrybucyjnego obowiązek zapewnienia niezawodnej i bezpiecznej dostawy paliwa gazowego oraz bieżącego i długookresowego bezpieczeństwa funkcjonowania zarządzanego systemu gazowego. Ponadto operator odpowiada za eksploatację, konserwację oraz rozbudowę sieci dystrybucyjnej i przyłączenia nowych klientów.

Zarządzanie jakością

Zgodnie z powyższym Mazowiecka Spółka Gazownictwa (MSG), jako operator, ale i właściciel sieci dystrybucyjnej, w pełni ponosi odpowiedzialność za funkcjonowanie i stan techniczny zarządzanego systemu gazowego. W celu wywiązania się z tych obowiązków, zgodnie z rozporządzeniem ministra gospodarki z 30 lipca 2001r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać sieci gazowe (Dz.U. nr 97 poz. 1055), MSG wdrożyła i ciągle doskonali system zarządzania jakością. Wdrożony system oparty jest na wymaganiach normy PN-EN ISO 9001:2001 i specyfikacji technicznej ISO/TS 29001:2004 określającej wymagania dla systemów zarządzania jakością wdrożonych w firmach petrochemicznych i gazowniczych. Swoim zakresem obejmuje on całą działalność MSG. Organizacja spółki została oparta na modelu zarządzania procesowego. Dokumentację systemu tworzą procedury, instrukcje operacyjne i wykonawcze opisujące procesy i składające się na nie poszczególne czynności umieszczone na wewnętrznej e – platformie.

Współpraca z kontrahentami

Spółka prowadząc rozbudowę i eksploatację sieci gazowej realizuje procesy specjalistyczne o dużej skali złożoności. Do ich realizacji angażuje także inne przedsiębiorstwa. Stąd też w ramach funkcjonującego systemu zarządzania jakością szczególną uwagę zwrócono na współpracę z kontrahentami, w tym z dostawcami usług i wyrobów w zakresie eksploatacji, budowy, modernizacji i remontów sieci gazowej. Z uwagi na fakt, iż w końcowym rozrachunku to na MSG, jako zarządzającym siecią i świadczącym usługi transportu gazu, spoczywa odpowiedzialność za jakość zrealizowanych przez podwykonawców prac, spółka dąży do tego aby świadczone przez te podmioty usługi spełniały najwyższe standardy jakościowe. Prace powinny więc być realizowane przez osoby legitymujące się odpowiednimi kwalifikacjami i doświadczeniem a wykorzystywane produkty spełniać odpowiednie normy jakościowe zapewniając prawidłowe i bezpieczne funkcjonowanie systemu gazowego. W tym celu spółka stale prowadzi dobór i weryfikację kontrahentów.



Dobór dostawców

Ocena i kwalifikacja dostawców Mazowieckiej Spółki Gazownictwa prowadzona jest zgodnie z obowiązującymi w spółce procedurami systemu zarządzania jakością. Na ich podstawie przyznawane są dostawcom MSG miana: „kwalifikowanego dostawcy usług” lub „zalecanego wyrobu”. Kwalifikowanym dostawcą usług lub wyrobów może być każde przedsiębiorstwo świadczące usługi polegające na projektowaniu i budowie sieci gazowej, wykonywaniu robót gazowniczych i innych prac im towarzyszących, a także każdy producent wyrobów dla gazownictwa, spełniające odpowiednie kryteria. Na swoich stronach internetowych MSG zaprasza przedsiębiorstwa do złożenia wniosków o wpis do „Wykazu partnerów i dostawców usług dla zamówień MSG sp. z o.o.” lub do „Wykazu wyrobów zalecanych do stosowania w pracach montażowo – eksploatacyjnych”.
W trakcie dokonywania ocen uwzględnia się w pierwszym rzędzie wysoki poziom jakościowy usługi lub produktu co przy ewentualnym zakupie od danego dostawcy usługi lub wyrobu ma dawać MSG gwarancję należytej realizacji obowiązków operatora sieci gazowej.
MSG korzysta z usług podwykonawców w szeregu prac począwszy od budowy gazociągów, poprzez budowę i eksploatację stacji gazowych, wykonywanie prac ziemnych, czy wykonawstwo kilkunastu rodzajów robót specjalistycznych. Obecnie na liście Kwalifikowanych Dostawców Usług MSG znajduje się prawie 400 podmiotów. W związku z dużą ilością zleceń generowanych przez MSG i w celu zapewnienia konkurencyjności podczas udzielania zleceń, MSG nadal poszukuje przedsiębiorstw, z którymi mogłaby współpracować.
Tak prowadzona polityka w stosunku do dostawców usług i wyrobów ma minimalizować ryzyko występowania przerw w dostawach gazu ziemnego oraz występowania awarii na zarządzanej przez MSG sieci gazowej i jest jedynie częścią całego systemu działań mających za zadanie zapewnić niezawodność i bezpieczeństwo dostaw paliwa gazowego do wszystkich odbiorców spółki.
ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ
Procesy realizowane w MSG usystematyzowane zostały w sposób następujący:
1. Procesy główne (transport gazu, zarządzanie majątkiem sieciowym, rozwój i inwestycje, sprzedaż usług dystrybucji gazu),
2. Procesy zarządzania (zarządzanie organizacją, administrowanie systemem zarządzania jakością),
3. Procesy wspierające (zarządzanie personelem, zarządzanie środowiskiem, bhp i p.poż, administracja, logistyka i zaplecze, zarządzanie systemami informatycznymi, obsługa prawno – organizacyjna, ekonomia i finanse, rachunkowość, audyt i kontrola wewnętrzna).
4. Zarządzanie procesami przebiega w klasycznym cyklu Deminga – PDCA, obejmującym planowanie (P – plannig)), wykonanie (D – doing), sprawdzanie (C – controling), działanie (A – acting).
5. W celu zoptymalizowania przebiegu procesów są one nieustannie oceniane pod kątem: bezpieczeństwa, niezawodności, efektywności oraz skuteczności.
400 podmiotów
znajduje się obecnie na liście Kwalifikowanych Dostawców Usług MSG