UE: Polskę czekają kary za śmieci

autor: Mariusz Gawrychowski24.08.2009, 03:00; Aktualizacja: 24.08.2009, 10:41

Polsce nie uda się wypełnić unijnych zobowiązań w dziedzinie gospodarki odpadami. Rocznie wytwarza się u nas 12 mln ton śmieci, z czego 95 proc. trafia na wysypiska. UE chciałaby, by w 2010 roku na składowiska trafiało 75 proc., a w 2013 roku 50 proc. śmieci.

wróć do artykułu

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Redakcja gazetaprawna.pl
Źródło:GP
Polub Gazetaprawna.pl

Polecane

Komentarze (17)

  • Czy te kary to na płace dla Naszego(2009-08-24 05:51) Zgłoś naruszenie 00

    najlepszego towaru eksportowego czyli BUZKA , czy może na bardzo wczesne emerytury górnicze i 5 letnie urlopy górnicze które były rozdawane ze ? środków nie wiadomo kogo - ale chyba z przyszłych polskich emerytów.

    Odpowiedz
  • Obserwator(2009-08-24 07:33) Zgłoś naruszenie 00

    Mało osób pamięta o tym, że to właśnie Jerzy Buzek w ostatnim dniu swego premierowania podpisał w październiku 2001 roku unijne zobowiązania akcesyjne rozdziału środowisko...
    Kolejne rządy nie zrobiły od tamtej pory nic aby przeprowadzić euro-program naprawczy dla polskiej gospodarki odpadami komunalnymi...
    Sytuację tą skomentował wiceminister środowiska na sejmowej komisji następująco: „zdarzały się te rzeczy, które powodowały, że na skutek działań różnych – nie wiem do końca jakich, ale nie chcę się nad tym zastanawiać – zapisy, które choćby łatwiej przekazywały władztwo nad strumieniem odpadów do samorządu terytorialnego, nagle gdzieś po drodze ginęły. Dlaczego? Nie wiem i nie chcę szukać odpowiedzi na to pytanie. Nie będę się nad tym zastanawiał. Oczywiście, ja mam świadomość, że stan taki, jaki jest, jest dla jakiejś określonej grupy działającej w tej branży, bardzo korzystny”.

    Odpowiedz
  • Starszy Pan(2009-08-24 07:59) Zgłoś naruszenie 00

    Dlatego, że "stan taki jaki jest - jest dla jakiejś określonej grupy dzialającej w tej branży korzystny" - kolejne rządy unikają realizacji unijnej zasady, że jeśli różnice między przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami w Państwach Członkowskich Unii Europejskiej mogą powodować opóźnienia w realizacji celów Wspólnoty - niezbędne jest zbliżenie przepisów prawnych w tej dziedzinie na wzór państw osiągających wzorcowe rezultaty w realizacji unijnej hierarchii postępowania z odpadami. --- Wiceministrem dwóch rządów "zasłużonym" dla "jakiejś określonej grupy działającej w tej branży jest sam Janusz Mikuła, który w ciagu kilku lat nie sformułował programu naprawczego dla implementacji unijnych zasad systemowych gospodarki odpadami komunalnymi. --- Na hasło "program naprawczy dla polskiej gospodarki odpadami komunalnymi" - wyszukiwarka google nie znajduje żadnej jego publikacji...

    Odpowiedz
  • Powszecny podatek śmieciowy(2009-08-24 08:05) Zgłoś naruszenie 00

    Popatrzcie czym roznią sie podmiejskie lasy do których przylega osiedle bloków i osiedle domów jednorodzinnych. Przy blokach jest czysto bo mieszkańcy wynoszą śmieci do śmietników które opróżniają służby komunalne. Mieszkańcy bloków płacą opłatę a de facto podatek na rzecz gminy za użytkowanie śmietników. Mieszkańcy willi muszą tylko podpisać umowę na wywóz ale sam wywóz odbywa się na ich zgłoszenie i dopiero wtedy płacą. Więc chciwe buraki zgłaszają wywóz raz na rok a pozostałe razy wywożą śmieci do lasu. Dlatego w lasach przylegających do osiedli domów jednorodzinnych jest brudno. Trzeba więc wprowadzić powszechny podatek śmieciowy od każdej osoby i wtedy nikomu nie będzie się chciało wywozić śmieci do lasu za to każdy z willi będzie wydzwaniał do przedsiębiorstwa komunalnego "Proszę zabrać śmieci, ja za to płacę podatek !"

    Odpowiedz
  • Uczciwy podatnik(2009-08-24 09:03) Zgłoś naruszenie 00

    Zgadzam się z powyższym wpisem "Powszechny podatek śmieciowy". Na osiedlach jest niby lepiej, ale też się szerzy cwaniactwo. Mieszkańcy powinni zgłaszać liczbę osób ZAMIESZKAŁYCH (tak jest naliczana opłata za wywóz śmieci), a tymczasem jest paru cwaniaków, którzy zgłaszają tylko osoby ZAMELDOWANE, co jest dużą nieuczciwością. Można z tym walczyć, ale nikomu też się nie chce szpiegować. Powszechność podatku likwidowałaby takie patologie.

    Odpowiedz
  • Roszczarowany(2009-08-24 09:40) Zgłoś naruszenie 00

    Od dwóch lat zmagam się uruchomieniem zakładu utylizacji torebek foliowych ,kubków po jogurtach oraz innych wyrobów plastikowych metodą krakingu termokatalitycznego. Zakład jest gotowy do utylizacji w ciągu 15minut i przerabiać około 10T na dobę .Niestety nikt tym nie jest zainteresowany.a takich zakładów w Polsce powstało kilkanaście. Zmiany prawne Ministra Finansów z 31.12.2006 roku dotyczące likwidacji ulgi akcyzowej, i brak kontynuacji przepisów ze strony Ministerstwa Środowiska doprowadziły do zapaści tego rodzaju działalności. Urzędnicy są głusi na dramatyczne głosy osób które inwestując swoje pieniądze w tą branżę mieli nadzieję na dobry biznes wspierający ochronę środowiska. Niestety bardzo się pomylili licząc że Państwo będzie wspierać ich działalność. Dzisiaj są na skraju przepaści ekonomicznej, a do drzwi pukają komornicy.

    Odpowiedz
  • Władek(2009-08-24 09:47) Zgłoś naruszenie 00

    Po prostu nic nie da się zrobić z śmieciami i jest jak jest.Wydaje mi się, iż to twierdzenie rządzących.Potrafimy się opluwać, wymądrzać a w rzeczywistości w sprawie śmieci nic nie robimy.Polacy za granicą sortują śmieci. Tam się opłaci. Ponoć ostatnio to modne "CO ROBIĆ,ŻEBY NIC NIE ROBIĆ. To domena ...

    Odpowiedz
  • top(2009-08-24 10:30) Zgłoś naruszenie 00

    Nie ma tu sprawiedliwego rozwiązania. Opłacamy za śmieci od ilości osób na stałe zameldowanych i wygląda to tak, że osoby zamieszkałe się poza adresem stałego zameldowania wytwarzają śmieci nawet przez wiele lat /osoby studiujące, osoby pracujace/ poza miejscem zameldowania a opłaty za śmieci wnoszone są w innej gminie. Zakłady gospodarki komunalnej oraz gminy nie respektują meldunków tymczasowych. A mieszkania bez zameldowania na pobyt czasowy to czasem popularnośc

    Odpowiedz
  • AWE(2009-08-24 10:56) Zgłoś naruszenie 00

    A ja chciałabym sortować śmieci i robię to. Obok stoją kontenery na papier, szkło i metale i z tych pojemników korzystam. Jeszcze by się zdał pojemnik na odpady takie które nadają się do kompostowania i tu jest problem. Można je segregować ale należy najpierw samemu kupić odpowiednie worki a dlaczego ja mam płacić dodatkowo za worki skoro płacę za wywóz kubłów ? I tak jak ja myśli wiele osób a efekt jest taki że to co powinno trafić do kompostowni trafia na wysypiska.

    Odpowiedz
  • apophis(2009-08-24 11:48) Zgłoś naruszenie 00

    Jak zawsze władze odkładaj wszystko na ostatnią chwile... Ponoc coś robią, tylko nikt nie wie co. Szkoda tylko ze za ich pazernosc na pieniądze i głupote my musimy płacic...

    Odpowiedz
  • gawot(2009-08-24 13:52) Zgłoś naruszenie 00

    Różne władze lokalne w Wielkopolsce zrobiły na prawdę bardzo wiele, by zniechęcić do segregowania odpadów. Koronną operacją bywa likwidacja nieodpłatnych "klatek papuzich" na PET'y i pojemników na makulaturę, szkło białe i kolorowe. Pokrętne tłumaczenie, że teraz jest lepiej, bo dostarczane są specjalne worki na segregowane odpady, nie wytrzymują zderzenia z rzeczywistością. A ta manifestuje się niesortowanymi odpadami, zwłaszcza wtedy, kiedy ilość odpadów jest mała i ledwo starcza śmieci na minimalną umowną objętość odpadów. Posortowane odpady zabierane są tylko od klientów, którzy opłacają abonament wywozowy. BRAWO!

    Odpowiedz
  • Do 4(2009-08-24 15:33) Zgłoś naruszenie 00

    Zgadzam się. Tutaj nawet nie jest potrzebny jakiś specjalny podatek ale podwyższenie stawek podatku od nieruchomości i probem przynajmniej częściowo się się rozwiąże.

    Odpowiedz
  • Saba(2009-08-24 15:59) Zgłoś naruszenie 00

    Nie mam w mieszkaniu miejsca na trzymanie worków do segregacji! Jednak staram się butelki z tworzywa, po napojach, wyrzucać do "klatek", bo z tym matka natura sobie nie poradzi. A szkło i papier? To tylko krzemionka i celuloza! Ulega biodegradacji. Że materiały do recyklingu? A kogo to... Jeżeli nie ma takiego co zrobi na tym interes...
    Dziwne jakieś to wszystko, zwłaszcza obyczaje Polaków: w mieszkaniu stiuki i arrasy, a za progiem mieszkania można pluć i petować, i rysować po ścianach... W 96 roku byłam w Paryżu. W centrum miasta nie widać ani jednego kosza na śmieci. Nie widać też ani jednego papierka. Paryżanie cenią sobie estetykę swojego miasta. A śmieci walały sie tam, gdzie przewalały się tabuny turystów z byłych DemoLudów. Dlatego nie pojadę tam więcej, bo nie będę ię wstydzić za rodaków... A z tym śmieceniem lasów: to nie prawda, że robią to tylko prywatni właściciele domków jednorodzinnych. Mieszkańcy bloków wywalają do nich stare graty, stare lodówki i nie tylko. "Ogródki" działkowe" obok lasu, a w nim kupa odpadów po rodzinnym grilowaniu, bo pojemnika na działkach nie ma, a do domu nie chce się tego wynieść. Dziś w sklepie, w którym kupuje się nową pralkę można zapłacić tzw. "pakiet ekologiczny" i ludzie przywożący zakupiony towar na miejsce przeznaczenia mają obowiązek odebrać od tego który go kupił stary sprzęt. Kosztuje to kilkadziesiąt złotych. I problem znika. Ale dla naszych rodaków to za dużo (raz na 4-7 lat!)... Tak mamy jak dbamy kochani rodacy!!

    Odpowiedz
  • EKO AB(2009-08-24 20:09) Zgłoś naruszenie 00

    Nazywam się Andrzej Bartoszkiewicz. Jestem autorem Systemu EKO AB - odbiór i segregacja odpadów komunalnych od mieszkańców i nie zgadzam się z tym, że Polska musi płacić potężne kary dobowe, bo wdrożenie już 5 tys. pawilonów EKO AB uchroni nasz kraj przed karami. Jednak, aby cokolwiek udało się zrobić w gospodarce odpadami, należy zmienić prawo tak, aby to gmina była właścicielem strumienia odpadów, a nie firma wywozowa, której nie zależy na segregacji, bo ta jest zbyt droga (w ich mniemaniu), a najtaniej wrzucić do "dziury" na składowisku ( jak wzrośnie opłata za składowanie, oni podwyższą mieszkańcom, więc i tak wyjdą na swoje). Poniżej znajduje się link, pod którym można zobaczyć film z Płocka na temat Systemu EKO AB. Kontakt stały ze mną 601 77 34 32.
    http://www.mmszczecin.pl/blog/entry/16197/Ekodomki.+Realna+alternatywa+dla+spalarni.+.html

    Odpowiedz
  • vip(2009-08-25 07:40) Zgłoś naruszenie 00

    A gdzie przez te wszystkie lata było min. środowiska i obecna GDOŚ.Czyżby ich rola ograniczala sie tylko do oszustw na własnym narodzie.

    Odpowiedz
  • jr(2009-08-26 15:01) Zgłoś naruszenie 00

    Dlaczego wcześniejsze komentarze (te z nr powyżej 10) są niedostępne? Zasypano nas głosami nt. Jerzego Buzka, a zniknęły te - na temat Janusza Mikuły...

    Odpowiedz
  • Ekolog(2009-09-05 12:57) Zgłoś naruszenie 00

    Zaniechania rządu i samorządów.Brak jakiejkolwiek egzekucji istniejącego prawa.Zatrudnienie i aktywność WIOŚ poza wszelką krytyką.Samorządy nie egzekwują prawa miejscowego uchwalonego przez siebie.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane