Przedsiębiorcy drastycznie ścięli wydatki na szkolenia. Wiele firm szkoleniowych stoi u progu bankructwa. Tylko e-szkolenia przeżywają boom.
Odkąd zaczął się kryzys, większość prezesów firm szkoleniowych zaczyna dzień od przeglądu serwisów internetowych, by sprawdzić, jakie nowe firmy i instytucje dostały właśnie dotację z Unii Europejskiej na szkolenia. Firmy obcięły lub zamroziły budżety szkoleniowe, szczególnie w branżach takich jak bankowość, telekomunikacja, logistyka czy hotelarstwo.
– Pieniądze, którymi dysponuje głównie Europejski Fundusz Społeczny, ratują rynek szkoleniowy – podkreśla Joanna Schmidt, dyrektor zarządzająca Edustacja.pl, internetowego serwisu e-learningowego, w którym 20 proc. udziałów kupił niedawno Infor Training, jedna z większych firm szkoleniowych na rynku.
Na lata 2007–2011 na szkolenia przeznaczono około 11 mld euro.
– Gdyby nie pieniądze unijne, wiele firm mogłoby znaleźć się w kłopotach. Dzięki tym środkom niektóre branże, jak np. medyczna, wydają dziś na szkolenia więcej niż przed kryzysem – dodaje Szymon Radtke, prezes firmy e-learningowej Way2Learn.
Zdaniem Joanny Schmidt z Edustacja.pl widać migrację firm z tradycyjnych szkoleń do e-learningu.
– E-learning może być tańszy i skuteczniejszy, ale pod pewnymi warunkami, m.in. trzeba osiągnąć odpowiednią skalę szkolenia. Widać, że w tym roku rynek e-learningu wzrośnie, w przeciwieństwie do rynku szkoleń tradycyjnych – mówi Joanna Schmidt z Edustacji.pl.
Według szacunków wartość rynku e-szkoleń może w tym roku wzrosnąć o 20–30 mln zł z około 250 mln zł rok temu. Jednak większe zainteresowanie e-szkoleniami nie jest w stanie pociągnąć w górę całego rynku szkoleniowego – e-learning stanowi bowiem 10 proc. całego rynku. Większość to wciąż wydatki na tradycyjne szkolenia. W opinii przedstawicieli firm z branży tegoroczna wartość rynku będzie raczej zbliżona do ubiegłorocznej, czyli według szacunków wyniesie kilkanaście miliardów złotych. Dokładnych danych nie ma.
Dalszy ciąg materiału pod wideo
Powiązane
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama