Banki i instytucje finansowe wydały do końca sierpnia aż 120 proc. więcej na reklamę telewizyjną niż rok wcześniej. Stacje liczą w II półroczu na nowe banki Allianz i Alior.
    
    
        Do końca sierpnia banki i instytucje finansowe wykupiły w telewizjach aż 70,8 tys. pojedynczych spotów reklamowych. To prawie trzy razy tyle, ile rok wcześniej, kiedy zapłaciły za 24,6 tys. reklam - wynika z danych AGB Nielsen Media Research, przygotowanych dla GP. W tym roku ta branża wydała już na reklamę 143,5 mln zł, o 120 proc. więcej niż rok wcześniej. Po odliczeniu rabatów można więc szacować, że realnie do kas telewizji trafiło ponad 70 mln zł.
    
    
        Zdaniem analityków i przedstawicieli branży medialnej, banki i instytucje finansowe będą napędzały rynek reklamy w II półroczu. Na wzrost wydatków wpłynie silna konkurencja - na rynku zadebiutują bowiem dwa nowe banki Allianz i Alior, które wydać mogą około 30-40 mln zł na promocję.
    
    
        - Można założyć, że Alior Bank jako gracz zupełnie nowy będzie musiał wydać więcej niż Alianz, którego marka jest już znana - uważa Jakub Bierzyński, szef domów mediowych OMD Group.
    
    
        W II półroczu pod względem wydatków dominować będą te same branże, co w I półroczu.
    
    
        - Oprócz finansów, także żywność, telekomunikacja, rozrywka, duże sieci handlowe - dodaje Jakub Bierzyński.
    
    
        Według domu mediowego Starlink w I połowie roku firmy wydały na reklamę 3,8 mld zł netto. To wzrost o o 17,4 proc. W II półroczu rynek może zwolnić, bo szacunki na cały rok mówią o 12-13-proc. wzroście. CR Media Consulting prognozuje, że wydatki wzrosną do 7,45 mld zł.
    
    
        - Nie widzimy na razie oznak stagnacji na rynku i zmniejszania budżetów reklamowych - mówi GP Marcin Idzik, zastępca dyrektora biura reklamy Grupy TVN.
    
    
        Licząc na dobrą koniunkturę, zarówno TVN, jak i Polsat podniosły więc na wrzesień ceny reklam. Według domów mediowych - aż o 70 proc. w cennikach - co sprawiło, że oferta odstraszyła część reklamodawców.
    
    
        - Nie widzę stagnacji i uważam, że w drugim półroczu rynek reklamy telewizyjnej ma szanse wzrosnąć o 15-18 proc. Ale telewizja przesadziły z poziomem podwyżek we wrześniu. Część klientów wybrało zakup reklam w pakietach, które są tańsze. Myślę, że to sprawi, że na październik stacje obniżą ceny - dodaje Jakub Bierzyński.
    
    
        TVN zaprzecza, że wysokie ceny odstraszyły klientów.
    
    
        - Jesteśmy zadowoleni ze sprzedaży reklam na wrzesień. Znakomitą większość sprzedaliśmy według cennika - twierdzi Marcin Idzik.
    
    
        KTO WYDAJE NAJWIĘCEJ
    
    
        Wydali najwięcej na reklamę w TV* (w mln zł)
    
    
        35,5 - Provident
    
    
        33,1 - ING
    
    
        28,7 - EFG Eurobank
    
    
        * 1 stycznia - 31 sierpnia 2008 r. Źródło: AGB Nielsen
    
    
            Dalszy ciąg materiału pod wideo
            
            
        
    
        
    
        
        
        
        
        
            
        
    
            
            
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
        
   
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
            
            
                
            
        Reklama
Reklama
        Reklama
Reklama
        
                Reklama