Sprzedaż AdBlue w Polsce rośnie i będzie warta w 2009 roku około 40 mln zł na poziomie hurtowym, mimo że rynek transportowy, od którego jest uzależniona, przeżywa poważne kłopoty.
Restrykcyjne europejskie wymagania dotyczące emisji szkodliwych substancji w spalinach będą napędzały sprzedaż AdBlue. Wymuszają na producentach samochodów ciężarowych produkowanie pojazdów z katalizatorami wykorzystującymi preparat.
– Wdrażana od października 2008 r. do października 2009 r. norma Euro 5 jest czynnikiem decydującym o wzroście zużycia AdBlue. Każdy wprowadzany na rynek pojazd powyżej 16 t musi spełnić restrykcyjne wymagania normy. Znakomita większość takich aut pracuje na bazie katalizatorów SCR, a tym samym zwiększa systematycznie zużycie AdBlue – mówi Małgorzata Wypych, specjalista ds. AdBlue w Zakładach Azotowych Puławy, największym polskim producencie produktu.

Czujniki kontroli

Zdaniem Wojciecha Węcławka, szefa biznesu AdBlue na Europę Środkowo-Wschodnią, w koncernie chemicznym Yara dla rozwoju rynku ważny może być także fakt, że poziom limitów emisji przygotowywanej normy Euro 6 będzie bardzo niski. Według niego spełnienie wymagań normy wymusi na producentach ciężarówek zastosowanie rozwiązania łączącego w sobie katalizator SCR (wymagający AdBlue) oraz system EGR (podwójnego spalania).
– Oznacza to, że w przeliczeniu na jeden pojazd spalanie AdBlue może być mniejsze, ale produkt będzie sprzedawał się w większej ilości, ponieważ samochodów będzie coraz więcej – uważa Wojciech Węcławek.
Dodatkowo od 2008 roku producenci ciężarówek wprowadzili rozwiązanie, które nie pozwala kierowcom jeździć nowoczesnymi pojazdami bez zatankowania AdBlue i niszczenia przy tym kosztownych katalizatorów.
– Auta produkowane w roku 2007 nie posiadały sensorów, które badały, czy pojazd stosuje AdBlue. Producenci pojazdów od roku 2008 zastosowali czujnik, który w przypadku braku AdBlue wprowadza pojazd w stan awaryjny – tłumaczy Justyna Ellens, prezes firmy GreenChem.



Korekta wzrostu

Producenci podkreślają, że mimo osłabienia koniunktury z powodu kryzysu w transporcie sprzedaż AdBlue będzie rosła.
– Wcześniejsze prognozy sprzedaży AdBlue w Polsce na 2009 rok oscylowały wokół 55 tys. ton preparatu – mówi Małgorzata Wypych.
Z szacunków ZA Puławy wynika, że w zeszłym roku zużycie w Polsce osiągnęło poziom 25 tys. ton (około 23 mln l).
– Rok 2009 w mojej ocenie może być warty około 40-45 mln l, czyli od 36 do 40 mln zł. Sprzedaż produktu będzie na pewno rosnąć w kolejnych latach, ale dynamika wzrostu będzie spłaszczona, ze względu na dramatyczny spadek sprzedaży nowych samochodów ciężarowych powyżej 16 t. W I kwartale tego roku spadek sprzedaży ciężarówek wynosi ponad 60 proc. – twierdzi Wojciech Węcławek.
Jednak jego zdaniem rynek AdBlue w Polsce może rosnąć do 50 proc. rocznie. Justyna Ellens twierdzi, że prognozy sprzedaży AdBlue można konstruować bezpośrednio na podstawie liczby sprzedanych pojazdów z katalizatorami SCR.
– W Polsce w roku 2007 sprzedało się około 13 tys. pojazdów, z czego 8 tys. sztuk z systemem SCR, zapotrzebowanie rynku na AdBlue w roku 2007 było na poziomie 10 mln l. W roku 2008 sprzedaż aut prawie się podwoiła, zatem i rynek wzrósł. Zużycie AdBlue w 2008 roku było na poziomie 30 mln litrów – mówi Justyna Ellens.
Jej zdaniem w 2009 roku zakupy ciężarówek zostały przystopowane przez kryzys.
– Niemniej auta już sprzedane, czyli około 30 tys. sztuk, zużyją średnio 2 tys. l AdBlue na pojazd w roku, czyli rynek szacować można na poziomie 50 mln. Trzeba wziąć pod uwagę fakt, że nie wszystkie auta polskich przewoźników jeżdżą wyłącznie w Polsce, zatem tankowania AdBlue odbywają się także w innych krajach – wyjaśnia Justyna Ellens.

Z dystrybutora o połowę taniej

Obecnie już wszystkie koncerny paliwowe działające na polskim rynku sprzedają AdBlue na swoich stacjach, jednak ciągle niewiele jest instalacji, które pozwalają tankować preparat z dystrybutora. Z szacunków firmy Yara wynika, że obecnie w Polsce działa ok. 85–90 stacji z AdBlue dostępnym z pompy.
– Tankując AdBlue z dystrybutora, można zaoszczędzić nawet 50 proc. ceny – mówi Wojciech Węcławek.
Przy tankowaniu z pompy cena 1 litra to około 2,44 zł brutto, tymczasem AdBlue w opakowaniu, w zależności od objętości kanistra, kosztuje w granicach 4,50–5,00 zł za litr płynu.
CO TO JEST ADBLUE
AdBlue to roztwór mocznika umożliwiający samochodom ciężarowym spełnianie europejskich norm emisji spalin.