Sprzedaż AdBlue w Polsce rośnie i będzie warta w 2009 roku około 40 mln zł na poziomie hurtowym, mimo że rynek transportowy, od którego jest uzależniona, przeżywa poważne kłopoty.
Restrykcyjne europejskie wymagania dotyczące emisji szkodliwych substancji w spalinach będą napędzały sprzedaż AdBlue. Wymuszają na producentach samochodów ciężarowych produkowanie pojazdów z katalizatorami wykorzystującymi preparat.
– Wdrażana od października 2008 r. do października 2009 r. norma Euro 5 jest czynnikiem decydującym o wzroście zużycia AdBlue. Każdy wprowadzany na rynek pojazd powyżej 16 t musi spełnić restrykcyjne wymagania normy. Znakomita większość takich aut pracuje na bazie katalizatorów SCR, a tym samym zwiększa systematycznie zużycie AdBlue – mówi Małgorzata Wypych, specjalista ds. AdBlue w Zakładach Azotowych Puławy, największym polskim producencie produktu.
Zdaniem Wojciecha Węcławka, szefa biznesu AdBlue na Europę Środkowo-Wschodnią, w koncernie chemicznym Yara dla rozwoju rynku ważny może być także fakt, że poziom limitów emisji przygotowywanej normy Euro 6 będzie bardzo niski. Według niego spełnienie wymagań normy wymusi na producentach ciężarówek zastosowanie rozwiązania łączącego w sobie katalizator SCR (wymagający AdBlue) oraz system EGR (podwójnego spalania).
– Oznacza to, że w przeliczeniu na jeden pojazd spalanie AdBlue może być mniejsze, ale produkt będzie sprzedawał się w większej ilości, ponieważ samochodów będzie coraz więcej – uważa Wojciech Węcławek.
Dodatkowo od 2008 roku producenci ciężarówek wprowadzili rozwiązanie, które nie pozwala kierowcom jeździć nowoczesnymi pojazdami bez zatankowania AdBlue i niszczenia przy tym kosztownych katalizatorów.
– Auta produkowane w roku 2007 nie posiadały sensorów, które badały, czy pojazd stosuje AdBlue. Producenci pojazdów od roku 2008 zastosowali czujnik, który w przypadku braku AdBlue wprowadza pojazd w stan awaryjny – tłumaczy Justyna Ellens, prezes firmy GreenChem.
Producenci podkreślają, że mimo osłabienia koniunktury z powodu kryzysu w transporcie sprzedaż AdBlue będzie rosła.
– Wcześniejsze prognozy sprzedaży AdBlue w Polsce na 2009 rok oscylowały wokół 55 tys. ton preparatu – mówi Małgorzata Wypych.
Z szacunków ZA Puławy wynika, że w zeszłym roku zużycie w Polsce osiągnęło poziom 25 tys. ton (około 23 mln l).
– Rok 2009 w mojej ocenie może być warty około 40-45 mln l, czyli od 36 do 40 mln zł. Sprzedaż produktu będzie na pewno rosnąć w kolejnych latach, ale dynamika wzrostu będzie spłaszczona, ze względu na dramatyczny spadek sprzedaży nowych samochodów ciężarowych powyżej 16 t. W I kwartale tego roku spadek sprzedaży ciężarówek wynosi ponad 60 proc. – twierdzi Wojciech Węcławek.
Jednak jego zdaniem rynek AdBlue w Polsce może rosnąć do 50 proc. rocznie. Justyna Ellens twierdzi, że prognozy sprzedaży AdBlue można konstruować bezpośrednio na podstawie liczby sprzedanych pojazdów z katalizatorami SCR.
– W Polsce w roku 2007 sprzedało się około 13 tys. pojazdów, z czego 8 tys. sztuk z systemem SCR, zapotrzebowanie rynku na AdBlue w roku 2007 było na poziomie 10 mln l. W roku 2008 sprzedaż aut prawie się podwoiła, zatem i rynek wzrósł. Zużycie AdBlue w 2008 roku było na poziomie 30 mln litrów – mówi Justyna Ellens.
Jej zdaniem w 2009 roku zakupy ciężarówek zostały przystopowane przez kryzys.
– Niemniej auta już sprzedane, czyli około 30 tys. sztuk, zużyją średnio 2 tys. l AdBlue na pojazd w roku, czyli rynek szacować można na poziomie 50 mln. Trzeba wziąć pod uwagę fakt, że nie wszystkie auta polskich przewoźników jeżdżą wyłącznie w Polsce, zatem tankowania AdBlue odbywają się także w innych krajach – wyjaśnia Justyna Ellens.
Obecnie już wszystkie koncerny paliwowe działające na polskim rynku sprzedają AdBlue na swoich stacjach, jednak ciągle niewiele jest instalacji, które pozwalają tankować preparat z dystrybutora. Z szacunków firmy Yara wynika, że obecnie w Polsce działa ok. 85–90 stacji z AdBlue dostępnym z pompy.
– Tankując AdBlue z dystrybutora, można zaoszczędzić nawet 50 proc. ceny – mówi Wojciech Węcławek.
Przy tankowaniu z pompy cena 1 litra to około 2,44 zł brutto, tymczasem AdBlue w opakowaniu, w zależności od objętości kanistra, kosztuje w granicach 4,50–5,00 zł za litr płynu.
CO TO JEST ADBLUE
AdBlue to roztwór mocznika umożliwiający samochodom ciężarowym spełnianie europejskich norm emisji spalin.
Dalszy ciąg materiału pod wideo
Powiązane
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama