Green IT to tendencja w coraz większym stopniu kształtująca produkty i usługi informatyczne. Wyzwaniem dla dostawców jest dostarczenie rozwiązań stanowiących innowację zarówno pod względem ekologicznym jak i ekonomicznym.

W kontekście Green IT oraz ochrony środowiska z reguły niewielką uwagę poświęca się segmentowi urządzeń i materiałów wykorzystywanych w najbliższym otoczeniu w domu i pracy. Zbyt mało jeszcze zwraca się na przykład uwagi na potencjalne korzyści płynące z wykorzystania energooszczędnych urządzeń biurowych. Tymczasem technologie energooszczędne pozwalają zarówno na oszczędności ekonomiczne jak też niwelują zanieczyszczenie środowiska naturalnego.

Przykładem oryginalnego rozwiązania, które plasuje się w tym trendzie, jest technologia QSU (Quick Start Up), stosowana przez japoński koncern Ricoh. Technologia ta umożliwia przejście urządzenia ze stanu czuwania do pełnej gotowości do pracy w bardzo krótkim czasie - poniżej 10 sekund. Jest to możliwe dzięki skróceniu czasu nagrzewania i jednoczesnym obniżeniu wymaganej temperatury utrwalania druku. W zespole utrwalania obrazu urządzenia Ricoh zastosowano bardzo cienkie ścianki wałka utrwalającego z podwójną grzałką w środku oraz specjalny typ tonera o niższych wymaganiach wysokości temperatury utrwalania (PxP Technology). QSU po raz pierwszy wykorzystano w wielofunkcyjnych cyfrowych kopiarkach serii Aficio 1035/1045.

Zastosowanie przez Ricoh w serii Aficio 1035/1045 technologii QSU zostało nagrodzone w 1999 r. nagrodą „Copier of the Future” przez Międzynarodową Agencję Energetyki. Technologia stosowana jest przez Ricoh z powodzeniem również w najnowszych urządzeniach np. MPC2550. To element szerokiej prośrodowiskowej polityki tego koncernu.

Obecnie technologia QSU wykorzystywana jest większości produktów Ricoh. Przykład technologii proekologicznej wprowadzonej przez japoński koncern wpisuje się w model innowacyjnej odpowiedzialności społecznej, bardzo nowoczesnej formuły w zarządzaniu relacjami firmy z otoczeniem społecznym i środowiskiem naturalnym. Potwierdzeniem spójnego, całościowego podejścia Ricoha jest zaliczenie tej firmy do grona najbardziej etycznych firm świata w tegorocznej edycji rankingu World’s Most Ethical Companies, organizowanego przez Ethisphere Institute. Metodologia rankingu WME zawiera analizę kodeksów etycznych, historię naruszenia prawa, inwestycji w innowacyjne projekty i stabilny rozwój, działania przedsięwzięte w celu podniesienia integracji wewnątrz korporacji, badania nominacji ze strony kadry kierowniczej, konkurentów, dostawców i klientów, jak również współpracę z grupami konsumenckimi. „Ricoh udowadnia, że jest jednym ze światowych liderów w spełnianiu wysokich standardów etycznych, wyróżniając się na tle innych firm branżowych, szczególnie biorąc pod uwagę nieetyczne działania i decyzje biznesowe, o których każdego dnia informują media”- stwierdził Alex Brigham, Executive Director w Ethisphere Institute.

Produkt wnoszący pozytywny wkład w ochronę środowiska nie musi być zatem droższy a dodatkowo zapewnia oszczędności w postaci mniejszego zużycia energii, materiałów eksploatacyjnych, czy wreszcie poprzez wydłużenie czasu życia urządzeń.

Adam Karpiński
OPINIA EKSPERTA
Nie słowa a czyny
Tomasz Wieczorek,
Product Manager Ricoh Polska
Jako międzynarodowa korporacja nie chcemy tylko mówić o tym, że jesteśmy pro środowiskowi, my po prostu tak postępujemy. Dowody znajdują się nie tylko w globalnych działaniach firmy. Pokazuje to m.in. najnowszy ranking Gazety Prawnej dotyczący najbardziej odpowiedzialnych firm, w którym Ricoh Polska jest jedyną firmą z obszaru automatyki biurowej. Biorąc pod uwagę całą branżę IT zajęliśmy 7. miejsce. Już w krótce nasza witryna internetowa (www.ricoh.com.pl) zostanie zmieniona tak, aby jeszcze dokładniej pokazać, co jest dla nas najważniejsze. Chcemy dostarczyć klientom materiały, informacje oraz przykłady już zastosowanych rozwiązań, dzięki którym będą mogli dowiedzieć się wszystkiego, co najważniejsze o naszej firmie, rozwiązaniach jakimi dysponujemy oraz tego, co jako partner biznesowy możemy dla nich zrobić. Każdy klient ma inną filozofię prowadzenia działalności, odrębną specyfikę pracy, lecz dzięki połączeniu globalnego doświadczenia, jakim dysponujemy z wiedzą o lokalnych rynkach dostarczamy najlepsze możliwe rozwiązania stosowane w firmach na całym świecie.