Brytyjski fundusz Mecom kupi Gazetę Olsztyńską. Ale w odpowiedzi Polskapresse w ciągu miesiąca może kupić od Zbigniewa Jakubasa Kurier Lubelski - dowiedziała się GP.
Negocjacje między wydawnictwem Edytor a Mediami Regionalnymi, spółką należącą do Mecomu, jak dowiedziała się GP, trwały od ponad pięciu miesięcy. Wczoraj Media Regionalne poinformowały, że podpisały w Londynie umowę opcji na nabycie 100 proc. udziałów w olsztyńskiej spółce Edytor, wydawcy m.in. Gazety Olsztyńskiej. Do sfinalizowania transakcji dojdzie w ciągu maksymalnie sześciu miesięcy. Według informacji GP, kwota transakcji nie przekracza 100 mln zł, a przychody Edytora to rocznie 40-50 mln zł.
To nie koniec konsolidacji na rynku prasy regionalnej. Według informacji GP, konkurent Mediów Regionalnych, wydawnictwo Polskapresse, najpóźniej w ciągu miesiąca może przejąć Kurier Lubelski, dziennik regionalny należący do inwestora giełdowego Zbigniewa Jakubasa.
- Jesteśmy już po negocjacjach. Mam nadzieję, że w ciągu dwóch, trzech tygodni dojdzie do dopełnienia wszelkich formalności - powiedział wczoraj GP Zbigniew Jakubas.
Oba przejęcia to kolejna odsłona rywalizacji Mediów Regionalnych i Polskapresse od czasu wprowadzenia przez to ostatnie na rynek ogólnopolski dziennika Polska, na bazie dotychczasowych gazet regionalnych. Gdy tytuł był w fazie przygotowań, Polskapresse namawiało Edytor do przyłączenia się do projektu. Większościowym udziałowcem tej spółki jest Franz-Xavier Hitreiter, niegdyś wieloletni prezes Verlagsgruppe Passau, właściciela Polskapresse. Edytor jednak zaproszenia nie przyjął. Podobną propozycję odrzuciły także Media Regionalne. To doprowadziło do nieporozumień między wydawcami. W efekcie rozwiązano Mediatak, spółkę sprzedającą reklamy w dziennikach regionalnych, w których głównym udziałowcem było Polskapresse, a mniejszościowym Media Regionalne.
- To kolejny krok w rozwoju i umacnianiu pozycji Mediów Regionalnych na polskim rynku - mówi o planach przejęcia Edytora Truls Velgaard, dyrektor wykonawczy grupy Mecom w Polsce, do której należy też 51 proc. udziałów w Rzeczpospolitej.
Dzięki transakcji Media Regionalne zwiększą liczbę płatnych dzienników regionalnych do dziesięciu.
- Edytor jest także wydawcą ponad 20 tygodników lokalnych, kilku gazet bezpłatnych oraz kilku portali internetowych. Pozwoli to na zwiększenie atrakcyjności naszej oferty skierowanej do reklamodawców - dodaje Joanna Pilcicka, prezes Mediów Regionalnych.