Przedsiębiorcy przygotowujący biznes- plan na potrzeby wniosku o dofinansowanie z funduszy UE sporządzają w formie uproszczonej sprawozdania finansowe: bilans, rachunek zysków i strat oraz rachunek przepływów pieniężnych. Na co należy zwrócić uwagę?
W zależności od działania sprawozdania wypełnia się dla jednego lub dwóch poprzednich pełnych okresów obrachunkowych, okresu bieżącego (może to być ostatni zamknięty kwartał lub miesiąc bieżącego roku). Jeżeli dotychczasowa działalność nie zamknęła się w pełnym okresie obrachunkowym, wnioskodawca przedstawia sprawozdania dotyczące dostępnych okresów.
Ważnym elementem są założenia do sprawozdań finansowych, które muszą być dostosowane do specyfiki danego przedsiębiorstwa i branży, oparte na analizie dotychczasowej i planowanej działalności firmy oraz sytuacji na rynku (np. jednostkowy koszt produkcji, wysokość sprzedaży, uzasadnienie przyjętych założeń). Określamy także okres realizacji inwestycji i rok zakończenia.
Na podstawie przyjętych założeń należy przygotować prognozy na okres realizacji projektu i trzech lub pięciu lat (w zależności od działania) od dnia zakończenia realizacji projektu.
Tabele finansowe będą obejmować całą działalność przedsiębiorstwa, a więc działalność wynikającą z realizacji projektu (np. sprzedaż nowych produktów dzięki inwestycji) oraz działalność pozostałą.
W bilansie uwzględniamy wartość aktywów trwałych, które współfinansowane będą dotacją (grunty, budynki, maszyny i urządzenia, wartości niematerialne i prawne). Planowana dotacja ujęta będzie w pasywach w pozycji rozliczenia międzyokresowe. Rachunek zysków i strat w pozycji amortyzacja uwzględnia odpis umorzeniowy środka trwałego zakupionego z udziałem środków unijnych. Z kolei w rachunku przepływów pieniężnych wydatki na nabycie środka trwałego współfinansowanego dotacją ujmujemy w przepływach z działalności inwestycyjnej (nabycie majątku trwałego). Planowana dotacja powinna być wykazana też w przepływach z działalności finansowej, a w przepływach środków z działalności operacyjnej ujęta będzie amortyzacja środka trwałego współfinansowanego dotacją. Na koniec określamy też wskaźnik wartości zaktualizowanej netto dla inwestycji (NPV) oraz wewnętrzną stopę zwrotu (IRR).
Na podstawie informacji w biznesplanie oceniana jest opłacalność finansowa projektu (bada się np. wskaźniki płynności bieżącej, rentowności) oraz zdolność wnioskodawcy do sfinansowania projektu. Istotne jest, że w większości działań w przypadku załączenia do wniosku promesy kredytowej lub leasingowej kryteria te uznane są za spełnione.