W I półroczu TVN zarobił na reklamach netto najwięcej ze wszystkich stacji i miał największy wzrost przychodów. Wartość rynku reklamy telewizyjnej wyniosła 1,9 mld zł.
WI półroczu firmy wydały na reklamę telewizyjną o 18,3 proc. więcej niż w tym samym okresie 2007 roku - wynika z najnowszych szacunków domu mediowego Starlink, przygotowanych dla GP. Wartość całego rynku w I półroczu wyniosła 1,9 mld zł. Dom mediowy Starlink podaje wyliczenia netto, czyli przybliżone, rzeczywiste wydatki firm i przychody stacji, po odliczeniu sięgających kilkudziesięciu procent rabatów, stosowanych przez telewizje.
W samym II kwartale rynek reklamy telewizyjnej rósł szybciej niż w I - o 19,8 proc. do 1,09 mld zł.
Liderem rynku w pierwszej połowie roku jest Grupa TVN. Jej przychody z reklam wzrosły w I półroczu o 27,2 proc., a w II kwartale - jak policzył Starlink - aż o 33 proc. W efekcie przychody grupy po sześciu miesiącach to 664 mln zł, a po samym II kwartale - 389 mln zł. We wtorek 12 sierpnia Grupa TVN zaprezentuje inwestorom swoje wyniki za II kwartał i pierwszą połowę roku.
Drugie miejsce zajęła telewizja publiczna, która osiągnęła przychody w wysokości 589 mln zł. II kwartał nie należał jednak do najbardziej udanych. Reklamodawcy zwiększyli swoje wydatki w TVP zaledwie o 4,6 proc. Mimo tego publiczny nadawca i tak zebrał z reklam w II kwartale 337 mln zł. Sprawiło to jednak, że w I półroczu, w stosunku do roku ubiegłego, przychody wzrosły o zaledwie 3,9 proc.
Najsłabiej wypadł Polsat, który pod względem przychodów zajmuje trzecie miejsce
Chociaż Polsat w II kwartale w grupie wiekowej 16-49, najbardziej pożądanej przez reklamodawców, Polsat był stacją numer jeden wśród widzów. Po I półroczu przychody z reklam wyniosły 510 mln zł, co oznacza wzrost o 21,6 proc. w stosunku do roku ubiegłego.
W wygraniu walki o pierwsze miejsce pod względem przychodów nie pomogło Polsatowi Euro 2008, podczas którego zainteresowanie reklamodawców jest większe. Według danych brutto Nielsen Media Research AGB, reklamodawcy wydali na promocję podczas mistrzostw 85 mln zł brutto (według cenników), co po odliczeniu rabatów daje około 40-45 mln zł. Pozwoliło to zwiększyć Polsatowi w II kwartale przychody o 16,1 proc. do 282 mln zł netto, według Starlinka. Mimo to nadawca jest zadowolony z I półrocza.
- Generalnie Grupa Polsat zaliczyła rekordowe jak dotąd półrocze pod względem przychodów - powiedział na początku lipca Maciej Stec, członek zarządu Telewizji Polsat, ogłaszając wyniki oglądalności stacji.
Niezmiennie najszybciej rosły wydatki reklamodawców w kanałach tematycznych. W I półroczu firmy zwiększyły je o 39,9 proc. do 138 mln zł.