"Projekt jest związany bezpośrednio z przyznaniem Polsce i Ukrainie prawa organizacji Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2012 i ma usprawnić komunikację pomiędzy lotniskami a centrum Warszawy" - poinformowały we wtorkowym komunikacie Koleje Mazowieckie oraz Urząd Marszałkowski województwa mazowieckiego.

Zdaniem autorów projektu, umieszczenie go na liście inwestycji kluczowych ma duże znaczenie dla jego realizacji, ponieważ daje to szanse na uzyskanie dofinansowania poza procedurą konkursową.

Projekt zakłada zakup 16 nowoczesnych pociągów oraz modernizację bocznicy kolejowej i budowę stacji na terenie portu lotniczego w Modlinie. Wartość inwestycji oszacowano na 385,46 mln, z czego 168,36 mln to dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

"Planowane inwestycje zapewnią pasażerom odwiedzającym Warszawę w czasie mistrzostw wysoki standard przewozów kolejowych do centrum Warszawy, a także wygodny dojazd w bezpośrednie sąsiedztwo Stadionu Narodowego" - podano w komunikacie.

"To nie jedyna planowana inwestycja z udziałem środków unijnych"

Według założeń projektu, pociąg z Okęcia będzie odjeżdżał co 10 minut, a záModlina co 20 minut.

Jak poinformowano, obecnie rozpoczynają się prace związane z przygotowaniem kompletnej dokumentacji, podpisaniem preumowy, a następnie umowy záinstytucją zarządzającą programem operacyjnym. Kolejnym krokiem będzie rozpoczęcie procedury przetargowej.

"To nie jedyna planowana inwestycja z udziałem środków unijnych. Projekt jest powiązany z planami zakupu 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT), wpisanymi na tzw. listę projektów kluczowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego (szacunkowa wartość - 111,11 mln euro). Pociągi powinny trafić na tory na przełomie 2010 i 2011 roku" - dodano.