65 nowych inwestycji trafiło na listy projektów kluczowych. Wśród nich są m.in. projekty transportowe w miastach organizujących Euro 2012.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (MRR) zakończyło drugą weryfikację list projektów kluczowych, czyli największych inwestycji, które zostaną w Polsce zrealizowane w najbliższych latach przy udziale funduszy unijnych. Tym razem resort nie odbierał unijnych pieniędzy, tylko je rozdawał. W sumie 4,6 mld zł z UE trafi na 65 inwestycji.
Największe zmiany zaszły w programie Infrastruktura i Środowisko. Szansę na uzyskanie dotacji straciły dwie inwestycje (m.in. most energetyczny Polska-Słowacja), a zyskało 27. Najwięcej w dziedzinie transportu.
- Na listę zostały wpisane przedsięwzięcia, które są potrzebne do organizacji Euro 2012. Chodzi o modernizację dworców kolejowych i inwestycje w transport miejski - mówi Elżbieta Bieńkowska, minister rozwoju regionalnego.
Na ten cel oraz na projekty związane z obszarami chronionymi Natura 2000 oraz dla stołecznej Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego do beneficjentów trafi 3 mld zł, a łączna wartość tych inwestycji wyniesie ponad 6,5 mld zł.
Zmiany zaszły także w programie Innowacyjna gospodarka. Dotyczą one dwóch obszarów: informatyzacji i turystyki. Jak tłumaczy Jarosław Pawłowski, wiceminister rozwoju odpowiadający za ten program, pojawienie się nowej listy projektów, które dostaną wsparcie z UE w dziedzinie turystyki, wynika z tego, że poprzednie zestawienie nie było konsultowane społecznie. Na dotacje ma szansę 13 projektów, a na listę rezerwową trafiło 11. Chętnych było aż 175.
- To, że jest ich tak mało, nie oznacza, że pozostałe, które zostały zgłoszone, są słabe. Na więcej nie starczyło pieniędzy - podkreśla minister.
Elżbieta Bieńkowska zapowiedziała, że beneficjenci, których projekty w styczniu zostały umieszczone na listach projektów kluczowych, mają do 8 października czas na podpisanie umów wstępnych. Jeśli tego nie zrobią, to zostaną skreśleni z listy, tracą tym samym szansę na pieniądze z UE. Na pewno nie będzie dotyczyło to strategicznych dla kraju projektów, jak budowa autostrad czy linii kolejowych. Nowe inwestycje muszą mieć zawarte preumowy do lutego 2009 r.
- Chcemy, by ruszyła realizacja wielkich inwestycji, szczególnie w obszarze transportu. To doprowadzi do znacznego przyśpieszenia tempa wydawania unijnych funduszy na lata 2007-2013 - mówi Elżbieta Bieńkowska.
Na koniec czerwca podpisano z beneficjentami ponad 1,2 tys. umów o łącznej wartości 1,8 mld zł, a wydano zaledwie 63 mln zł. Na lata 2007-2013 Polska dostała z UE 67 mld euro.