Maksymalnie na 24 miesiące będzie mógł zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników.
Uchwalona 10 lipca przez Sejm ustawa o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw stwarza możliwość zawieszenia działalności gospodarczej. Dotychczas nie było to możliwe i mimo czasowego zaprzestania prowadzenia firmy, przedsiębiorca nadal traktowany był tak, jakby firmę prowadził i uzyskiwał z tego tytułu przychody. Nowe przepisy zmienią ten stan rzeczy najpóźniej za dwa miesiące. Mają bowiem wejść w życie po 45 dniach od opublikowania ich w Dzienniku Ustaw.
Zawieszenie działalności możliwe będzie na pisemny wniosek przedsiębiorcy złożony do organu ewidencyjnego w gminie. Natomiast przedsiębiorca wpisany do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym wniosek o zawieszenie działalności będzie składał w sądzie rejestrowym. Wniosek musi zawierać m.in. firmę i nazwę przedsiębiorcy, oznaczenie formy prawnej działalności, NIP, siedzibę i adres przedsiębiorcy. Należy do niego dołączyć oświadczenie o niezatrudnianiu pracowników. Zawiesić firmę na maksimum dwa lata (24 miesiące) będą mogli tylko przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają pracowników. Okres zawieszenia nie może być krótszy niż miesiąc. Jeśli działalność gospodarcza jest prowadzona w formie spółki cywilnej, to wniosek o jej zawieszenie będą musieli złożyć wszyscy wspólnicy.
Wznowienie działalności nastąpi na pisemny wniosek przedsiębiorcy złożony w ewidencji w gminie lub w sądzie rejestrowym.
Nowe przepisy zawierają także ułatwienia podatkowe. W VAT zwalniają podatników (z nielicznymi wyjątkami) z obowiązku składania deklaracji za okresy rozliczeniowe objęte zawieszeniem działalności gospodarczej.
Podatnicy opodatkowani ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych będą zwolnieni z obowiązku wpłaty podatku. Szczególnie ważne jest to dla opodatkowanych kartą podatkową. W przypadku zawieszenia firmy naczelnik urzędu skarbowego nie będzie pobierał podatku w formie karty podatkowej za cały okres zawieszenia w wysokości 1/30 miesięcznej należności za każdy dzień zawieszenia.
Podobnie z obowiązków związanych z rozliczaniem zaliczek na podatek zostaną zwolnieni podatnicy PIT i CIT oraz ci, którzy kwartalny lub uproszczony sposób opłacania zaliczek lub wybrali opodatkowanie 19-proc. stawką podatku liniowego. Po okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej podatnicy mają jednak wpłacać zaliczki według obowiązujących zasad.
Dodatkowo w ustawie o PIT i CIT wprowadzono przepis, który określa sposób amortyzacji środków trwałych w okresie zawieszenia.
OBOWIĄZKI I PRAWA W OKRESIE ZAWIESZENIA
W okresie zawieszenia wykonywania działalności przedsiębiorca:
• ma prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów;
• ma prawo przyjmować należności lub obowiązek regulować zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;
• ma prawo zbywać własne środki trwałe i wyposażenie;
• ma prawo albo obowiązek uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej;
• wykonuje wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa;
• ma prawo osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej;
• może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą.
Ważne!
W okresie zawieszenia działalności gospodarczej nie trzeba będzie wpłacać zaliczek na podatek ani składać deklaracji VAT