Na 80 proc. stron internetowych, które sprzedają usługi telefonii komórkowej (między innymi dzwonki i tapety), stwierdzono nieprawidłowości konsumenckie - wynika z badania przeprowadzonego przez Komisję Europejską w krajach UE, Norwegii i Islandii.

Wśród nieprawidłowości wymieniono niejasne informacje o cenie, brak wymaganych danych kontaktowych sprzedawcy i wprowadzanie konsumentów w błąd m.in. poprzez podawanie drobnym drukiem najważniejszych informacji, takich jak ukryte opłaty.

"W całej Europie prowadzone będą działania zmierzające do wykrycia wszystkich przypadków tego typu nieuczciwej sprzedaży" - poinformowała w komunikacie unijna komisarz ds. konsumentów Meglena Kunewa.

Unijne działania będą prowadzone m.in. tzw. metodą "sweep"

Dodała, że takie działania w całej UE są reakcją na setki skarg konsumenckich przesyłanych organom krajowym. "Zbyt wiele osób padło ofiarą niespodzianek: tajemniczych opłat i abonamentów na dzwonki, o których dowiedziały się dopiero po otrzymaniu rachunku za telefon" - wyjaśniła.

Unijne działania będą prowadzone m.in. tzw. metodą "sweep" (ang. przeszukanie). To potoczna nazwa nowego rodzaju kontroli prowadzonej w UE, polegającej na równoczesnym skoordynowanym sprawdzaniu stron internetowych w krajach UE w poszukiwaniu naruszeń prawa konsumenckiego.

Europejczycy posiadają łącznie ponad 495 milionów telefonów komórkowych. Szacuje się, że dzwonki do telefonów w 2006 roku stanowiły 29 proc. całego rynku dodatków do telefonów komórkowych w Europie (około 10 proc. więcej niż z 2006 r.). Wartość sprzedaży dzwonków w Europie w 2007 r. szacuje się na 691 mln euro.