Wyjaśnił, że takie ustalenia to efekt środowego spotkania przedstawicieli ISD Polska z ministrem skarbu Aleksandrem Gradem.
"Główne parametry ekonomiczne transakcji (dotyczące restrukturyzacji stoczni Gdynia - PAP) zostaną zapisane w umowie, która ma być parafowana do 31 lipca. Chodzi m.in. o takie parametry jak rentowność stoczni, okres zwrotu na kapitale inwestora, kwota pomocy publicznej oraz wkład własny inwestora" - powiedział w czwartek PAP Ciok.
Dodał, że na początku sierpnia umowa wraz z planem restrukturyzacji stoczni Gdynia trafi do Brukseli.
Rzecznik ISD Polska Jacek Łęski ujawnił w czwartek PAP, że główne oczekiwania ISD dotyczące udziału Skarbu Państwa w restrukturyzacji stoczni Gdynia "są do zaakceptowania przez Ministerstwo Skarbu".
"My chcemy, żeby Skarb Państwa pokrył 1,3-1,4 mld zł"
Zdaniem Łęskiego, stare zobowiązania stoczni Gdynia, m.in. wobec ZUS oraz wynikające z nierentownych kontraktów, wynoszą łącznie 2 mld zł. W tej kwocie - zdaniem rzecznika - mieszczą się także wygrane przez stocznię postępowania sądowe, którym przysługuje procedura odwoławcza.
"My chcemy, żeby Skarb Państwa pokrył 1,3-1,4 mld zł" - powiedział Łęski.
Minister skarbu Aleksander Grad szacuje dotychczasowe zobowiązania publiczno-prawne stoczni Gdynia (oraz te wynikające m.in. z nierentownych kontraktów) na 1,5 mld zł.
"Chcemy, aby ministerstwo skarbu razem z nami prezentowało tę trudną restrukturyzację w Brukseli, żebyśmy mogli występować jako jedna ekipa, która rozumie, dlaczego muszą być takie, a nie inne założenia ekonomiczne planu restrukturyzacji" - podkreślił rzecznik.
"Głównym celem planów restrukturyzacji - tak przynajmniej deklaruje Komisja Europejska - jest doprowadzenie do trwałej rentowności zakładu"
"Głównym celem planów restrukturyzacji - tak przynajmniej deklaruje Komisja Europejska - jest doprowadzenie do trwałej rentowności zakładu. Jeżeli rentowność w przemyśle stoczniowym wynosi ok. 6 proc. rocznie, to łatwo wyliczyć, ile lat musi trwać zwrot kapitału przy określonych kwotach zaangażowanych w inwestycję" - dodał Łęski.
Na pytanie PAP, czy w negocjacjach ISD Polska ma przychylność ze strony resortu skarbu, Ciok odpowiedział: "zdecydowanie tak".
Komisja Europejska dała Polsce czas do 12 września na przygotowanie nowych planów restrukturyzacji stoczni Gdynia i Szczecin. Minister skarbu ma nadzieję, że do 30 września uda się sprywatyzować dwa zakłady.