Małe i średnie przedsiębiorstwa coraz chętniej wykorzystują handel elektroniczny w działalności. W 2007 roku 90 proc. firm robiło zakupy w sieci, a tylko 48 proc. prowadziło sprzedaż przez internet.
W 2004 i 2007 roku naukowcy z Katedry Rynku i Konsumpcji Akademii Ekonomicznej w Katowicach przeprowadzili badania dotyczące handlu elektronicznego w małych i średnich przedsiębiorstwach. Znane są wyniki ich pracy.
Śmiało można powiedzieć, że coraz więcej przedsiębiorstw zaopatruje się w sieci. Częściej robią to mikroprzedsiębiorstwa (aż 70 proc. badanych firm w 2004 roku i blisko 89 proc. w 2007 roku). Przedsiębiorstwami, które nie zaopatrują się przez internet, były najczęściej firmy średnie (w 2004 roku) i małe (w 2007 roku). Dlaczego?
- Firmy zdecydowanie rzadziej dokonywały zakupu w internecie dzięki swoim wirtualnym kontaktom handlowym oraz własnej sieci zaopatrzenia i dystrybucji. Przedsiębiorcy przewidują, że w roku 2010 małe i średnie przedsiębiorstwa będą najczęściej dokonywać zakupu w internecie poprzez indywidualne platformy sprzedażowe swoich dostawców, a najrzadziej przy wykorzystaniu ogólnodostępnej platformy handlowej - czytamy w wynikach badań.

Sprzedaż w e-sklepach

W ubiegłym roku ponad 60 proc. przedsiębiorstw sprzedających przez internet robiło to za pośrednictwem sklepu internetowego, a 41 proc. poprzez aukcje internetowe. Mikroprzedsiębiorstwa najczęściej sprzedawały swoje produkty/usługi w internecie przez własne sklepy internetowe (ponad 60 proc.) oraz aukcje internetowe (co druga badana firma). Natomiast mikroprzedsiębiorstwa najrzadziej oferowały do sprzedaży swoje towary na platformach handlu elektronicznego (częściej sprzedawały tu małe przedsiębiorstwa).

Nowy kanał sprzedaży

W 2007 roku już co drugie mikroprzedsiębiorstwo prowadziło działalność handlową w internecie (trzy lata temu działalność taką prowadziła co trzecia badana firma). Zanotowano ponad 19-proc. wzrost sprzedaży przez internet w roku 2007 (w stosunku do 2004 roku).
Zdaniem szefów firm, najważniejszą przyczyną rozpoczęcia sprzedaży w internecie w 2007 roku była potrzeba stworzenia alternatywnego kanału sprzedaży produktów w stosunku do tradycyjnych form zbytu produktów.
- Według badanych przedsiębiorców równie ważnymi przyczynami rozpoczęcia handlu w sieci było otwarcie się przedsiębiorstw na nowoczesne formy handlu oraz potrzeba szerszego zaprezentowania oferty poza dotychczasowy obszar geograficzny działania przedsiębiorstw - wynika z badań.
- Średnie przedsiębiorstwa w 2007 roku najczęściej realizowały sprzedaż w sieci na poziomie do 20 proc. całości obrotów handlowych, jednocześnie żadne z nich nie prowadziło sprzedaży w przedziale od 80 do 100 proc. ogółu sprzedaży. Co czwarte mikroprzedsiębiorstwo realizowało przez internet większość lub całość sprzedaży.
WIĘCEJ
Więcej o wynikach badań Handel elektroniczny w małych i średnich przedsiębiorstwach można przeczytać na stronie serwisu hemsp.webankieta.pl