Sieć Natura 2000 posiada solidne podstawy prawne w postaci m.in. dyrektyw unijnych. Nieprzestrzeganie ich podczas inwestowania to działanie nielegalne. Trzeba pamiętać o szczególnych procedurach inwestowania.
Można nie wiedzieć, czym są obszary objęte programem Natura 2000, a kto tak postąpi i będzie próbował zrealizować inwestycję na tego typu obszarach, szybko przekona się, ile szkody ta nieznajomość może mu przynieść.
Podstawą prawną utworzenia sieci obszarów Natura 2000 jest Dyrektywa Rady 79/409/EWG z 2 kwietnia 1979 r. tzw. dyrektywa ptasia, oraz Dyrektywa Rady 92/43/EWG z 21 maja 1992 r. tzw. dyrektywa siedliskowa. Ponadto przepisy te zostały także przeniesione na grunt prawodawstwa polskiego w toku procesu harmonizacji prawa polskiego z prawem unijnym. Utworzenie tychże obszarów posiada więc solidne i trwałe podstawy prawne. Wszystkie nadużycia i wykroczenia w tym zakresie są w oczywisty sposób traktowane jako działanie nielegalne.
Zgodnie z unijną zasadą koordynacji wszystkie działania realizowane przy wykorzystaniu funduszy strukturalnych czy Funduszu Spójności nie mogą być sprzeczne (lub co najmniej neutralne) w stosunku do polityki realizowanej na poziomie wspólnotowym. Nie ma więc formalnego zakazu realizacji inwestycji z wykorzystaniem unijnych źródeł finansowania na obszarach Natura 2000. Znalazło to odzwierciedlenie w procedurze aplikowania o unijne wsparcie - od 2005 roku wymaganym załącznikiem do wniosku jest oświadczenie organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów sieci Natura 2000 (wojewoda). Praktycznie natomiast oznacza to, iż w przypadku każdego projektu unijnego mogącego nawet potencjalnie oddziaływać na obszary Natura 2000 (niekoniecznie znajdującego się na terenie tych obszarów, jak w przypadku słynnej inwestycji w dolinie Rospudy), istnieje konieczność przeprowadzenia niezbędnych procedur.
Procedura ta obejmuje ocenę oddziaływania inwestycji na teren Natura 2000 przez organ właściwy do wydania pozwolenia na budowę, każdy inny organ wydający decyzje w sprawie uzyskania koncesji geologicznej, pozwolenia wodnoprawnego, decyzji zezwalającej na prowadzenie robót budowlanych, oceny innych rozwiązań wariantowych, a w szczególnym przypadku przeprowadzenie pełnego raportu o oddziaływaniu na środowisko czy wielu spotkań konsultacyjnych ze wszystkimi zainteresowanymi stronami. Niewykonanie któregoś z tych elementów może skutkować zatrzymaniem całego procesu inwestycyjnego. Dopiero po uzyskaniu decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych można rozpocząć pełną procedurę związaną z uzyskiwaniem dalszych decyzji i zgód administracyjnych.
Stworzona lista obszarów w ramach Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000 powinna dla potencjalnych beneficjentów funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności być kolejnym bardzo ważnym punktem w harmonogramie przygotowania projektów. Dodatkowo beneficjenci powinni wykazać się czujnością. W najbliższych dniach lista ta może być znacząco rozszerzona i nowe obszary mogą być objęte obszarami Natura 2000.
Pozostało
85%
treści
Reklama
Reklama