Analitycy najczęściej szukają informacji w profesjonalnych agencjach i internecie. Inwestorzy i ludzie zainteresowani gospodarką bieżących informacji szukają w sieci, a analiz w prasie.
Osiem najpopularniejszych internetowych serwisów poświęconych biznesowi, inwestowaniu i prawu ma w sumie około 10 mln użytkowników - wynika z rankingu serwisów tematycznych MegapanelPBI/ Gemius w kategorii biznes, finanse, prawo. Dwa całodobowe telewizyjne kanały biznesowe - TV Biznes i TVN CNBC Biznes - ogląda natomiast średnio około 4,5 tys. widzów, a ich udział w rynku nie sięga nawet 1 proc., wynika z danych AGB Nielsen Media Research.
- Nie oglądam - to najczęstsza odpowiedź analityków giełdowych na pytanie o ocenę tematycznych programów biznesowych - TVN CNBC Biznes i TV Biznes. Telewizory z włączonym polskim kanałem biznesowym są natomiast w pokojach maklerów. Jak wynika z naszej sondy, w kilku wybranych biurach częściej gra w nich TVN CNBC Biznes. Głównie dlatego, że spora część programu poświęcona jest sytuacji na rynku, wzbogacona rozmowami z prezesami spółek i ekspertami.
- Jest więcej informacji na bieżąco z rynku niż w TV Biznes. Ale jesli interesują nas informacje z giełd w innych krajach, w pierwszej kolejności włączamy CNN - mówi jeden z maklerów.
Lecz telewizje biznesowe nie są dla maklerów czy analityków, ale tych, którzy interesują się gospodarką, zamierzają inwestować lub już inwestują swoje pieniądze i chcą być na bieżąco z faktami.
- Patrząc pod takim kątem, oceniam ofertę tych programów coraz lepiej. Choć wciąż brakuje im profesjonalizmu kanałów zachodnich - dodaje inny analityk.
Oprócz TVN CNBC Biznes i TV Biznes o uwagę widzów zainteresowanych biznesem i inwestowaniem walczy też informacyjny TVPInfo, oferując serwisy ekonomiczne oraz programy Plus Minus i Ekonomia i Rynek.
Analitycy w pierwszej kolejności po bieżące informacje zwracają się do agencji informacyjnych, a potem sięgają do internetu. Czasami korzystają z telewizji. Analiz, opinii i raportów szukają najczęściej w prasie - Parkiecie, Pulsie Biznesu, Gazecie Prawnej i Rzeczpospolitej. Ale jak pokazują badania Gemiusa, ci, którzy korzystają codziennie z internetu, coraz chętniej za pośrednictwem sieci czytają też prasę. Podczas gdy w 2006 roku 62 proc. internautów czytało w sieci dzienniki, w 2007 roku 67 proc. Pod koniec 2007 roku 25 proc. badanych czytało dzienniki w sieci codziennie, podczas gdy rok wcześniej - 21 proc.