Orange zmienia taryfy, by powalczyć o abonentów, TP też zaoferuje we wrześniu nowy cennik. Grupa chce zatrzymać klientów kuszonych ofertą konkurecji.
Richard Shearer, nowy członek zarządu grupy Telekomunikacji Polskiej, ma przed sobą nie lada wyzwanie. Musi znaleźć receptę na powstrzymanie spadku przychodów TP i wzrost liczby abonentów PTK Centertel.
PTK Centertel, największy operator komórkowy w Polsce (sieć Orange), od dłuższego czasu zdobywa mniej abonentów niż Polska Telefonia Cyfrowa (Era) i Polkomtel (Plus). W ciągu 12 miesięcy zakończonych 31 marca 2008 r. przybyło mu ponad 1,2 mln nowych klientów, w tym 688 tys. abonentów. W tym samym czasie Polkomtel pozyskał 977 tys. abonentów, a trzecia na rynku PTC 853 tys.
- Abonenci są dla operatora cenniejsi - powtarza Klaus Hartmann, prezes PTC.
Statystyczny abonent przynosi firmie kilkukrotnie wyższe przychody niż statystyczny użytkownik telefonu na kartę. Na dodatek, z racji podpisania umowy terminowej, jest wierniejszym klientem niż osoba z kartą SIM w systemie przedpłaconym.
- Nowymi taryfami chcemy utrzymać naszych dotychczasowych klientów, oferując im więcej niż nowym klientom, mówi Richard Shearer.
Bartosz Dobrzyński, dyrektor pionu marketingu telefonii komórkowej grupy TP, dodał, że w tym roku Centertel chce zdobyć jeszcze kilkaset tysięcy abonentów.
Z analizy GP wynika, że podstawowe ceny usług w nowych taryfach Orange są korzystniejsze niż w Taryfie Kubali w sieci Plus. Gdy porównamy je ze stawkami w nowych taryfach Ery i Play, okazuje się, że klienci PTC i P4 zazwyczaj mają lepszą ofertę za podobne pieniądze. Jeśli klient Orange w nowych taryfach dobrze dobierze usługi dodatkowe, jego koszty mogą być niższe niż w Erze i Play.
Poza cenami usług klienci zwracają też uwagę na ceny telefonów. Te - w przypadku telefonów z tzw. średniej i wyższej półki - w nowej taryfie Orange są zazwyczaj wyższe niż u konkurencji.
Richard Shearer powiedział również, że TP chce powstrzymać odejście klientów do konkurencji, odświeżając oferty telefonii stacjonarnej - usług telefonicznych i internetowych. Dziś co miesiąc kilkadziesiąt tysięcy abonentów TP wybiera tańsze oferty konkurentów. Nowe taryfy telefoniczne pojawią się we wrześniu.
Konkurencja TP nie zasypia gruszek w popiele. Netia, która jest najbardziej agresywnym graczem na rynku dostępu do internetu z wykorzystaniem łączy TP, ogłosiła, że we współpracy z Platformą n będzie oferowała swoim klientom usługi telewizji z gniazdka telefonicznego (IPTV). Na początek w zasięgu usługi będą klienci Netii, a w przyszłości także ci użytkownicy łączy TP, którym Netia będzie świadczyć usługi z wykorzystaniem dzierżawy tych łączy (usługa LLU).
- Naszym celem jest zdobycie kilkudziesięciu tysięcy klientów IPTV w tym roku - mówi Mirosław Godlewski, prezes Netii.
Netia ma 123 tys. użytkowników internetu we własnej sieci. Potencjalnie do zagospodarowania jest jeszcze ok. 250 tys. W ocenie Netii ok. 75 proc. klientów LLU będzie też w zasięgu IPTV. Telekomunikacja Polska po półtora roku oferowania IPTV do końca marca 2008 r. pozyskała 49 tys. klientów tej usługi.
49 tys. klientów usługi IPTV pozyskała TP w ciągu półtora roku