Richard Shearer, nowy członek zarządu grupy Telekomunikacji Polskiej, ma przed sobą nie lada wyzwanie. Musi znaleźć receptę na powstrzymanie spadku przychodów TP i wzrost liczby abonentów PTK Centertel.
PTK Centertel, największy operator komórkowy w Polsce (sieć Orange), od dłuższego czasu zdobywa mniej abonentów niż Polska Telefonia Cyfrowa (Era) i Polkomtel (Plus). W ciągu 12 miesięcy zakończonych 31 marca 2008 r. przybyło mu ponad 1,2 mln nowych klientów, w tym 688 tys. abonentów. W tym samym czasie Polkomtel pozyskał 977 tys. abonentów, a trzecia na rynku PTC 853 tys.
- Abonenci są dla operatora cenniejsi - powtarza Klaus Hartmann, prezes PTC.
Statystyczny abonent przynosi firmie kilkukrotnie wyższe przychody niż statystyczny użytkownik telefonu na kartę. Na dodatek, z racji podpisania umowy terminowej, jest wierniejszym klientem niż osoba z kartą SIM w systemie przedpłaconym.
- Nowymi taryfami chcemy utrzymać naszych dotychczasowych klientów, oferując im więcej niż nowym klientom, mówi Richard Shearer.
Bartosz Dobrzyński, dyrektor pionu marketingu telefonii komórkowej grupy TP, dodał, że w tym roku Centertel chce zdobyć jeszcze kilkaset tysięcy abonentów.
Z analizy GP wynika, że podstawowe ceny usług w nowych taryfach Orange są korzystniejsze niż w Taryfie Kubali w sieci Plus. Gdy porównamy je ze stawkami w nowych taryfach Ery i Play, okazuje się, że klienci PTC i P4 zazwyczaj mają lepszą ofertę za podobne pieniądze. Jeśli klient Orange w nowych taryfach dobrze dobierze usługi dodatkowe, jego koszty mogą być niższe niż w Erze i Play.
Poza cenami usług klienci zwracają też uwagę na ceny telefonów. Te - w przypadku telefonów z tzw. średniej i wyższej półki - w nowej taryfie Orange są zazwyczaj wyższe niż u konkurencji.
Richard Shearer powiedział również, że TP chce powstrzymać odejście klientów do konkurencji, odświeżając oferty telefonii stacjonarnej - usług telefonicznych i internetowych. Dziś co miesiąc kilkadziesiąt tysięcy abonentów TP wybiera tańsze oferty konkurentów. Nowe taryfy telefoniczne pojawią się we wrześniu.
Konkurencja TP nie zasypia gruszek w popiele. Netia, która jest najbardziej agresywnym graczem na rynku dostępu do internetu z wykorzystaniem łączy TP, ogłosiła, że we współpracy z Platformą n będzie oferowała swoim klientom usługi telewizji z gniazdka telefonicznego (IPTV). Na początek w zasięgu usługi będą klienci Netii, a w przyszłości także ci użytkownicy łączy TP, którym Netia będzie świadczyć usługi z wykorzystaniem dzierżawy tych łączy (usługa LLU).
- Naszym celem jest zdobycie kilkudziesięciu tysięcy klientów IPTV w tym roku - mówi Mirosław Godlewski, prezes Netii.
Netia ma 123 tys. użytkowników internetu we własnej sieci. Potencjalnie do zagospodarowania jest jeszcze ok. 250 tys. W ocenie Netii ok. 75 proc. klientów LLU będzie też w zasięgu IPTV. Telekomunikacja Polska po półtora roku oferowania IPTV do końca marca 2008 r. pozyskała 49 tys. klientów tej usługi.
49 tys. klientów usługi IPTV pozyskała TP w ciągu półtora roku