Wirtualny operator komórkowy (MVNO) należący do grupy Aster, operatora telewizji kablowej 24 czerwca zacznie działalność operacyjną. Będzie to pierwszy MVNO oferujący usługi abonamentowe.

W tym roku nowy operator, który działa pod marką Aster, wykorzystując sieć PTK Centertel, chce zdobyć 10 tys. klientów. W końcu 2009 roku chce ich mieć 50 tys. Firma szacuje, że jeden klient będzie miesięcznie dawał ok. 50 zł przychodów, czyli mniej więcej tyle, ile wynosi średnia na rynku dla klientów abonamentowych i usług przedpłaconych. Inwestycje związane z uruchomieniem MVNO nie przekraczają 4 mln zł.

Sprzedaż usług komórkowych Aster, który oferuje usługi telewizji kablowej, telefoniczne i szybkiego dostępu do internetu w Warszawie, Krakowie i Zielonej Górze, rozpocznie 24 czerwca sprzedaż w Warszawie, a we wrześniu w pozostałych dwóch miastach. Nie trzeba być abonentem TV kablowej Aster, aby móc korzystać z jej telefonii komórkowej.

Przedstawiciele grupy Aster poinformowali wczoraj, że firma w tym roku powinna mieć ok. 340 mln zł przychodów, z czego ok. 60 proc. ma pochodzić z dostarczania usług telewizji kablowej. Ujawniono, że spółka co miesiąc zdobywa 2-3 tys. klientów szybkiego internetu, a 7 proc. jej klientów kupuje tylko usługi internetowe. W końcu marca Aster miał 370 tys. klientów telewizji kablowej, 140 tys. użytkowników szybkiego internetu oraz 50 tys. abonentów telefonii stacjonarnej.

SZERSZA PERSPEKTYWA - RYNEK

W Polsce działa siedmiu wirtualnych operatorów komórkowych (MVNO), a kolejnych kilku ma podpisane umowy z operatorami dysponującymi siecią. Największymi graczami są Carrefour Mova i MobilKing, którzy mają po ponad 50 tys. klientów. Pozostali gracze - WPMobi, mBank Mobile, myAvon oraz korzystający z usług spółki MNI (ma umowę z PTK Centertel) w końcu marca mieli w sumie ledwie kilkadziesiąt tysięcy klientów. Najbardziej znanym MVNO na świecie jest Virgin Mobile. W Europie i USA tylko nieliczne MVNO odnoszą sukces. Większość albo upada, albo zostaje przejęta.