ANALIZA

Rozdawanie kart SIM - tzw. starterów usług przedpłaconych - w promocjach jest sposobem na poprawienie statystyk. Operatorzy albo rozdają SIM bez pieniędzy na koncie, albo z niewielką kwotą. Karty zazwyczaj wykorzystywane są jednorazowo, ale w statystykach figurują przez rok. Na nasyconym rynku, jak w Polsce, gdy mija ten okres, operator albo musi powtórzyć promocję, by utrzymać stan aktywnych SIM, albo znacząco zmniejszyć liczbę aktywnych kart w statystykach.

PTK Centertel wybrał pierwszą drogę, Polkomtel zdecydował się na drugi wariant.

Pod koniec ubiegłego roku PTK Centertel rozdawał karty SIM, z których część już miała na koncie 5 zł do wykorzystania na usługi w sieci Orange. To znak, że spółka nadal walczy o liczbę aktywnych kart SIM.

- Zupełnie niepotrzebny ruch ze strony Centertelu, szczególnie gdy wcześniej deklarowało się, że wyścig na liczbę aktywnych kart SIM jest skończony - tak decyzję o rozdawaniu doładowywanych kart Orange skomentował jeden z analityków.

W kwietniu, gdy Telekomunikacja Polska poinformowała o spadku w I kwartale liczby klientów usług przedpłaconych w Orange, Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes PTK Centertel, mówiła, że rozdawanie SIM daje oczekiwane przez firmę efekty: część z nich pozostaje na dłużej w sieci i przynosi przychody. Powiedziała, że operator będzie czasem stosował takie promocje, ale zaznaczyła, że czas walki na liczbę kart SIM się skończył.

Jarosław Bauc, prezes Polkomtelu, mówi o końcu wojny o pozycję lidera rynku SIM. Ujawnił, że 4 czerwca w sieci tego operatora było aktywnych około 6,89 mln przedpłaconych kart SIM. W końcu marca Polkomtel miał 7,52 mln kart SIM działających w systemie pre-paid. Najwięcej w historii, prawie 7,83 mln, miał pod koniec września 2007 r.

Co ciekawe, Jarosław Bauc mówi też, że rynek użytkowników usług przedpłaconych powinien być bardzo ważny i tu operator powinien szukać szans na wzrost.

- Operator musi się zwrócić ku klientowi masowemu - mówi prezes Bauc.

Tę wizję Bauc konsekwentnie realizował przez półtora roku swej pierwszej prezesury w Polkomtelu. W tym czasie liczba aktywnych w tej sieci kart SIM pre-paid wzrosła o blisko 2,7 mln. W analogicznym okresie PTC zyskało 900 tys. użytkowników usług przedpłaconych, a PTK Centertel 2,2 mln.

Odmiennego zdania jest Klaus Hartmann, prezes PTC (sieć Era), który od początku prezesury (od września 2006 r.) stawia na wzrost liczby klientów abonamentowych.

Na rynku usług abonamentowych liderem pod względem wzrostu liczby klientów w ciągu ostatnich dwóch lat jest PTC, które w tym czasie zdobyło 2,1 mln abonentów. Polkomtel pozyskał ich 1,9 mln, a PTK Centertel prawie 1,65 mln. Gdy jednak okres porównań skrócimy o dwa kwartały, liderem jest Polkomtel, nieznacznie - o 50 tys. - wyprzedzając PTC.