Tworzenie przez obecnego na rynku operatora nowej marki usług telefonii komórkowej może mieć sens - oceniają eksperci. Jutro najnowszy produkt przedstawi Polkomtel, operator sieci Plus.

- Nową markę wprowadza się niemal bez reklamy, licząc tych, którzy mają dość starych operatorów, albo z silną reklamą, z nadzieją na powtórzenie sukcesu Play - mówi Paweł Puchalski, analityk DM BZ WBK.

Skupiony na jednym segmencie - klientach sklepów Carrefour - niszowy marketing prowadził Carrefour Mova. W niespełna dwa miesiące zdobył 50 tys. klientów.

- Nowa marka może być sposobem na szukanie nisz, do których dotychczasowa marka nie dociera - mówi Jakub Viscardi, analityk IDM SA.

Przykładem jest stworzenie przez grupę TP wirtualnego operatora WPMobi.

- To akurat chyba nieudana próba, ale duży operator ma ten komfort, że nie każdy projekt musi się udać - uważa Jakub Viscardi.

Polkomtelowi nie wyszło wprowadzenie marki Sami Swoi, a próby zmiany grupy docelowej, mimo dużej reklamy, nie powiodły się.

Wprowadzenie na rynek niszowego MVNO (operator wirtualny) dla Wietnamczyków i Ukraińców planuje Mediatel. Atutem ma być m.in. cena połączeń do ich krajów oraz obsługa w ich językach.

Plany może pokrzyżować Heyah (PTC ). Wczoraj ogłosiła, że kontynuując tanie usługi dla Ukraińców dzwoniących do domu (68 gr/min), wprowadza taką usługę dla Białorusinów (99 gr) i Wietnamczyków (68 gr).

Bardzo silna reklama nowej marki - co pokazuje przykład MobilKinga, który w trzy miesiące zdobył 45 tys. klientów - także może być skuteczna. Dzięki reklamie PTC stworzyła i mocno osadziła na rynku w 2004 roku markę Heyah. Reklama pomogła też Play. W przypadku tych dwóch marek dużą rolę odegrały niższe niż u konkurencji ceny i prostota oferty. W Heyah nową jakością było też rozliczenie sekundowe, w Play - dodatkowe pieniądze na usługi przy zasilaniu konta.

Nową jakością w ofercie Polkomtelu będzie to, że w zamian za odsłuchanie reklam operator doładuje konto kwotą do 10 zł miesięcznie. 3 zł kosztować będzie nieograniczona liczba SMS do wszystkich sieci. Będą też premie za zmianę operatora oraz za połączenia przychodzące.

PTC nie ułatwia debiutu nowej marki Polkomtelu. Dziś Heyah wprowadza pakiety pozwalające bez ograniczeń dzwonić do wszystkich sieci po 45 gr/min oraz porządkuje dotychczasowe promocje wyraźnie sygnalizując, że jest marką dla młodych ludzi.

- Silnie reklamując nową markę, Polkomtel może zdobyć kilka procent rynku. Część będą stanowić jego dotychczasowi klienci (Simplus), jednak część będzie pochodzić od innych operatorów - mówi Paweł Puchalski.