Ze względu na wejście w życie nowych przepisów RODO zmieniliśmy sposób
logowania do produktu i sklepu internetowego, w taki sposób aby chronić dane
osobowe zgodnie z najwyższymi standardami.
Prosimy o zmianę dotychczasowego loginu na taki, który będzie adresem
e-mail.
Sebastian Koczur, adwokat, Kancelaria Adwokacka
/
DGP
Reklama
Reklama
Czy pojęcie rodzaju zamówienia publicznego ma wpływ na ustalenie jego wartości?
Wskazówkę interpretacyjną przy ustalaniu wartości zamówienia może stanowić art. 29 ustawy, mówiący, iż przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie przez wykonawcę oferty. Przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję przedsiebiorców, jak też przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, chyba że jest to uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia i zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych określeń, a wskazaniu takiemu towarzyszą wyrazy - lub równoważny.
Wskazane powyżej dyrektywy postępowania stanowią oczywiście pewne wskazówki, jednakże nie pozwalają na precyzyjne i jasne zdefiniowanie rodzaju zamówienia. Oczywiście nie sposób uznać za rodzaj poszczególną pozycję zdefiniowaną we Wspólnym Słowniku Zamówień (CPV), wprowadzonym rozporządzeniem (WE) nr 2195/2002.
Również orzecznictwo zespołów arbitrów podkreśla, iż sformułowanie rodzaj przedmiotu zamówienia jest sformułowaniem nieostrym i ocena spełniania tego warunku leży po stronie zamawiającego, przy czym ocena ta nie może być oceną dowolną i podlegać będzie ochronie prawnej zgodnie z przepisami ustawy (wyrok zespołu arbitrów - Urząd Zamówień Publicznych z 29 stycznia 2007 r.; UZP/ZO/0-75/07). Co więcej, zamawiający ma prawo określić przedmiot i rodzaj zamówienia na podstawie przewidywanych potrzeb oraz możliwości finansowych (wyrok zespołu arbitrów - Urząd Zamówień Publicznych z 29 stycznia 2007 r.; UZP/ZO/0-75/07), niemniej pojęcia użyte w specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie mogą być definiowane w oderwaniu od całej treści specyfikacji (wyrok zespołu arbitrów - Urząd Zamówień Publicznych z 29 stycznia 2007 r.; UZP/ZO/0-75/07).
W konsekwencji to na zamawiającym spoczywa cały ciężar odpowiedzialności za prawidłowe określenie zakresu przedmiotowego pojęcia rodzaj zamówienia, co w konsekwencji będzie rzutowało na ustalenie wartości zamówienia.
Rozwiązanie takie z jednej strony rodzić może oczywiście szereg zastrzeżeń co do prawidłowego stosowania przepisów ustawy, z drugiej jednakże strony mnogość różnorodności przedmiotu zamówień czyni stworzenie ustawowej, jednorodnej definicji pojęcia rodzaju zamówienia co najmniej trudnym, o ile w ogóle możliwym.