Polskie firmy odzieżowe sprzedają licencje na sklepy franczyzowe za granicą. Inwestują jednak głównie we wschodniej Europie.
Chcemy w tym roku otworzyć za granicą 50-60 sklepów. Do tej pory wszystkie nasze zagraniczne placówki przynoszą zyski - mówi Dariusz Pachla, wiceprezes LPP, spółki która jest właścicielem marki odzieżowej Reserved.
Reserved, Cropp Town, Mouse, Diverse, Atlantic czy Gino Rossi znane są już poza granicami Polski. Krajowy rynek zaczyna być postrzegany, przez najbardziej dynamiczne sieci, jako zbyt mały. W Polsce w 440 sieciach franczyzowych działa już ponad 22 tys. sklepów (spożywczych i odzieżowych) i punktów usługowych (restauracji, placówek banków). W 2007 roku przedsiębiorcy, którzy zdecydowali się na taką formę działalności, zainwestowali ok. 1,1 mld złotych.
Poligonem zagranicznym dla krajowych firm franczyzowych są Czechy, gdzie startuje aż 25 proc. przedsiębiorstw rozpoczynających działalność zagraniczną. LPP może się pochwalić siecią 117 salonów w Czechach, Rosji, Estonii, na Słowacji, Węgrzech, Łotwie, Litwie i Ukrainie. Gino Rossi ma 29 salonów sprzedaży: w Niemczech, Czechach, Gruzji, Rosji, na Litwie, Łotwie, Ukrainie i Węgrzech. Nowe sklepy LPP także powstaną w naszej części Europy. Polskie firmy unikają wchodzenia ze swoimi markami do Europy Zachodniej. Jest to znacznie trudniejsze i dużo bardziej kosztowne - spółki nie są jeszcze gotowe na tak duże inwestycje. Rynki wschodnie dają szansę na znacznie większe wzrosty sprzedaży, ale pod warunkiem niskich cen. Najbardziej perspektywiczny i dochodowy wydaje się rynek rosyjski.
- Najpierw sklepy powstają w największych miastach, jak Moskwa i Petersburg, a później także w mniejszych miejscowościach - mówi Michał Wiśniewski z firmy Profit System, która przygotowała raport na temat polskich sieci franczyzowych.
Na razie na wychodzenie poza granice nie zdecydowały się spożywcze sieci handlowe, najbardziej rozwinięte w sektorze sklepów franczyzowych. Michał Wiśniewski mówi, że o zagranicznej ekspansji myśli pierwsza firma - giełdowa spółka Emperia.
72 mld zł wyniosły przychody polskich firm franczyzowych w 2007 roku
38 firm chce otworzyć placówki za granicą w 2008 roku