Zmiana prawa - Spółka PKP Przewozy Regionalne dostanie z budżetu państwa 2,16 mld zł dotacji w celu zrównoważenia jej budżetu przed przekazaniem firmy samorządom.
Wsparcie na prace związane z modernizacją i rozbudową infrastruktury dostanie też PKP Polskie Linie Kolejowe. Posłowie uchwalili jeden z trzech projektów nowelizacji ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe.
Głównym celem nowelizacji ma być oddłużenie spółki PKP Przewozy Regionalne. Polegałoby ono na zrekompensowaniu spółce ponad 2 mld zł strat, jakie poniosła ona w latach 2001-2004 świadcząc usługi publiczne. Zgodnie z przepisami unijnymi, firmy kolejowe świadczące pasażerskie usługi przewozowe są uprawnione do otrzymania rekompensaty z tytułu poniesionych strat. Po dokonaniu restrukturyzacji udziały spółki PKP Przewozy Regionalne zostaną przekazane samorządom. Źródłem oddłużenia spółki będą środki pochodzące z akcyzy od paliw.
- Z tych środków minister infrastruktury przekaże spółce 2,16 mld zł rekompensaty z tytułu niepokrytych strat poniesionych przez spółkę w związku ze świadczeniem pasażerskich usług przewozowych w okresie od 1 października 2001 r. do 30 kwietnia 2004 r. Pieniądze te spółka PKP Przewozy Regionalne wykorzysta na spłatę zadłużenia wobec innych spółek kolejowych - mówi Michał Wrzosek, rzecznik prasowy PKP.
Nowela zakłada też, że PKP otrzyma z budżetu państwa pożyczkę w wysokości 1,86 mld zł na podwyższenie kapitału spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, która przeznaczy te środki na realizację inwestycji. Pożyczka będzie spłacona m.in. udziałami spółki PKP Przewozy Regionalne.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama