Zmiana prawa - Spółka PKP Przewozy Regionalne dostanie z budżetu państwa 2,16 mld zł dotacji w celu zrównoważenia jej budżetu przed przekazaniem firmy samorządom.
Wsparcie na prace związane z modernizacją i rozbudową infrastruktury dostanie też PKP Polskie Linie Kolejowe. Posłowie uchwalili jeden z trzech projektów nowelizacji ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe.
Głównym celem nowelizacji ma być oddłużenie spółki PKP Przewozy Regionalne. Polegałoby ono na zrekompensowaniu spółce ponad 2 mld zł strat, jakie poniosła ona w latach 2001-2004 świadcząc usługi publiczne. Zgodnie z przepisami unijnymi, firmy kolejowe świadczące pasażerskie usługi przewozowe są uprawnione do otrzymania rekompensaty z tytułu poniesionych strat. Po dokonaniu restrukturyzacji udziały spółki PKP Przewozy Regionalne zostaną przekazane samorządom. Źródłem oddłużenia spółki będą środki pochodzące z akcyzy od paliw.
- Z tych środków minister infrastruktury przekaże spółce 2,16 mld zł rekompensaty z tytułu niepokrytych strat poniesionych przez spółkę w związku ze świadczeniem pasażerskich usług przewozowych w okresie od 1 października 2001 r. do 30 kwietnia 2004 r. Pieniądze te spółka PKP Przewozy Regionalne wykorzysta na spłatę zadłużenia wobec innych spółek kolejowych - mówi Michał Wrzosek, rzecznik prasowy PKP.
Nowela zakłada też, że PKP otrzyma z budżetu państwa pożyczkę w wysokości 1,86 mld zł na podwyższenie kapitału spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, która przeznaczy te środki na realizację inwestycji. Pożyczka będzie spłacona m.in. udziałami spółki PKP Przewozy Regionalne.