statystyki

Jak sprawdzić wiarygodność kontrahenta? Oto najważniejsze narzędzia

autor: Dr Małgorzata Świeca, Amanda Zdybska13.10.2020, 08:54; Aktualizacja: 13.10.2020, 09:13
Pojawienie się któregoś z sygnałów ostrzegawczych nie zawsze musi oczywiście oznaczać konieczności automatycznego wykluczenia kontrahenta, braku możliwości nawiązania lub kontynuowania współpracy z danym podmiotem

Pojawienie się któregoś z sygnałów ostrzegawczych nie zawsze musi oczywiście oznaczać konieczności automatycznego wykluczenia kontrahenta, braku możliwości nawiązania lub kontynuowania współpracy z danym podmiotemźródło: ShutterStock

W czasach epidemii COVID-19 przedsiębiorcy muszą bardziej dbać, by zawierać umowy z rzetelnymi, płacącymi na czas firmami. Dziś podpowiadamy, jakie źródła informacji ułatwią sprawdzenie kontrahenta oraz w jakich sytuacjach powinna zapalić się czerwona lampka.

Coraz większa liczba przedsiębiorców zwraca uwagę, z kim zawiera kontrakty [ramka]. Nie tylko z powodu epidemii, która może podważyć kondycję wielu firm. Narastająca rywalizacja konkurencyjna na rynku zwiększa skłonność do nadużyć, działań nieetycznych, a nawet niezgodnych z prawem. Zasadniczo każdy przedsiębiorca narażony jest na ryzyko współpracy z nierzetelnymi podmiotami. Tymczasem niedochowanie należytej staranności w weryfikacji partnerów biznesowych i kontrahentów może skutkować zarówno stratami finansowymi, jak i konsekwencjami wizerunkowymi. Co więcej, każdy podmiot zagrożony jest tzw. infekcją naruszeń w postaci narażenia się na nieświadomą partycypację w procederze karuzeli VAT czy też prania pieniędzy. Gdzie zatem sprawdzić potencjalnego nowego partnera? Na co trzeba zwrócić szczególną uwagę i jakie są sygnały ostrzegawcze co do rzetelności drugiej strony?

Główne źródła informacji

Narzędzi służących polskim przedsiębiorcom do weryfikacji podmiotów zewnętrznych (zarówno tych krajowych, jak i zagranicznych) jest wiele. I bardzo dobrze, bo w praktyce decydujące znaczenie ma umiejętne korzystanie z jak największej liczby źródeł informacji. Należy oczywiście tu zaznaczyć, iż sprawdzenie kontrahenta lub partnera biznesowego wyłącznie przed nawiązaniem stosunków gospodarczych nie jest wystarczające – czynności weryfikacyjne oraz monitoring wiarygodności trzeba bowiem przeprowadzać także w trakcie trwania współpracy. Ponadto – nawet jeśli nowy partner wydaje nam się kryształowy – warto wprowadzić do umów stosowne klauzule zabezpieczające.

Źródła informacji o podmiotach trzecich możemy podzielić na zewnętrzne oraz wewnętrzne. Do pierwszej grupy zaliczają się różnorodne rejestry prowadzone przez instytucje państwowe, a także bazy komercyjne.


Pozostało 87% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane