PKN Orlen nie był dotąd kojarzony z wytwarzaniem energii elektrycznej. Tymczasem to czwarty producent w kraju, który niedawno wyprzedził Energę. Łączna moc elektrowni koncernu w Polsce sięga 1500 MW, a w Europie – 2000 MW
Do produkcji rafineryjnej oraz petrochemicznej zużywa się ogromne ilości pary wodnej, a ta, jak wiadomo, jest wytwarzana w układzie kogeneracyjnym z jednoczesnym wytwarzaniem energii elektrycznej. Z tego powodu koncern już od dawna produkował energię elektryczną w elektrociepłowni gazowo-olejowej w Płocku, a także w swoich zagranicznych rafineriach w Możejkach i Litvinowie. Produkcja prądu nie jest więc dla PKN Orlen niczym nowym.
Ponieważ proces wytwarzania oparty na gazie jest koncernowi dobrze znany, Orlen zainwestował w kolejne takie rozwiązania, budując nowe bloki gazowo-parowe we Włocławku i w Płocku. Jest to technologia niskoemisyjna, gdyż elektrownia gazowa emituje o dwie trzecie mniej CO2 niż elektrownia węglowa przy wytwarzaniu takiej samej ilości energii elektrycznej. W 2018 r. PKN Orlen uruchomił w Płocku największy i najnowocześniejszy w Polsce niskoemisyjny blok energetyczny o mocy 608 MWe, spełniający standardy BAT (Best Available Technology), co oznacza, że w celu maksymalnej ochrony środowiska sięgnięto przy jego budowie po najlepsze dostępne technologie.
Zasilana gazem jednostka powstała na terenie płockiego zakładu rafineryjno-petrochemicznego i jest instalacją kogeneracyjną, co oznacza, że wytwarza prąd i ciepło w jednym procesie technologicznym. Część energii elektrycznej pobiera koncern, reszta płynie do krajowej sieci linią 400 kV. Wytwarzana para jest natomiast zużywana przez Orlen w procesach petrochemicznych oraz wykorzystywana przez lokalnych odbiorców. Blok produkuje ok. 4 TWh prądu rocznie, co stanowi 4,5 procent wytwarzanej w Polsce energii elektrycznej.
Wcześniej koncern zbudował podobny blok gazowo-parowy – we Włocławku. Elektrociepłownia o mocy 463 MWe dostarcza parę technologiczną i prąd do Anwilu, spółki chemicznej z Grupy Orlen, a jej nadwyżka trafia do krajowej sieci energetycznej.
Uruchomienie bloków w Płocku i Włocławku spowodowało, że Orlen znalazł się na czwartym miejscu wśród producentów energii elektrycznej w Polsce. Koncern inwestuje też w modernizację należącej do niego Elektrociepłowni Płock o mocy 345 MWe znajdującej się w pobliżu nowego bloku gazowo-parowego. Realizacja tego projektu zwiększy o 10 proc. moc elektrociepłowni oraz zmniejszy koszty eksploatacji dzięki wydłużeniu cyklu pracy pomiędzy remontami.. Spółka chce inwestować również w zeroemisyjne źródła energii. Poza morską farmą wiatrową o potencjalnej mocy do 1200 MWe, której lokalizacja planowana jest 22 km od lądu, na wysokości Łeby, w planach jest również eksperymentalna farma fotowoltaiczna we Włocławku o mocy ok. 3 MWe, która pozwoli firmie zdobyć doświadczenie w budowie kolejnych elektrowni słonecznych. Testy fotowoltaiki koncern prowadzi od dłuższego czasu, z tego m.in. powodu na dachach kilkunastu stacji paliw Orlen pojawiły się panele słoneczne.
PKN Orlen stawia również na inne rozwiązania wykorzystujące odnawialne źródła energii. Koncern podjął już decyzję o budowie instalacji oczyszczania wodoru do napędu samochodów i autobusów elektrycznych. To bezpieczne i przyjazne dla środowiska paliwo pozyskiwane jest m.in. z odnawialnych źródeł energii. Po oczyszczeniu wodór może być stosowany w pojazdach elektrycznych, stanowiąc w niedalekiej przyszłości alternatywę dla tradycyjnych paliw kopalnych i baterii litowo-jonowych, szczególnie w transporcie publicznym. Obecnie Grupa Orlen wytwarza ok. 45 ton wodoru na godzinę, większość zużywana jest na potrzeby procesów produkcyjnych.
Nowa instalacja wodorowa koncernu powstaje w zakładzie w Trzebini, należącym do spółki Orlen Południe, a rozpoczęcie produkcji paliwa na potrzeby transportu planowane jest na 2021 rok. Punkty ładowania dla pojazdów zasilanych wodorem Orlen posiada już na swoich niemieckich stacjach, a kolejne powstaną w Czechach. Działania te wpisują się w strategię spółki, która dąży do tego, by sprzedawać kierowcom wszystkie nośniki energii: benzynę, olej napędowy, wodór i energię elektryczną do samochodów. Temu ostatniemu służy program instalacji ładowarek samochodowych na polskich stacjach koncernu.
Działania na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu prowadzone są też przez koncern we współpracy z innymi podmiotami. Wspólny projekt PKN Orlen i Pesy Bydgoszcz ma na celu opracowanie i przetestowanie kilku koncepcji pojazdu szynowego, wyposażonego w napęd oparty na wodorowych ogniwach paliwowych. Technologia ta będzie mogła zostać wykorzystana zarówno w lokomotywach towarowych, jak i pojazdach szynowych przeznaczonych do przewozu osób. Orlen będzie też współpracował z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego opartego na wodorze, a także z Gminą Miasto Płock w celu stworzenia w mieście infrastruktury tankowania wodoru, przeznaczonej dla pojazdów komunikacji miejskiej oraz służb publicznych.
Dalszy ciąg materiału pod wideo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama