Władze miasta zapowiadają, że wszystkie inwestycje związane z organizacją turnieju będą gotowe już w 2010 roku. Kraków chce przekonać UEFA, że jest najlepiej przygotowanym do turnieju polskim miastem.
• Co dla Krakowa i Chorzowa oznacza zmiana kwalifikacji z miast rezerwowych na miasta alternatywne w kontekście Euro 2012?
- Kwestię miast rezerwowych cały czas rozumiałem w ten sposób, że jest sześć ośrodków, z których UEFA wybierze cztery w momencie, gdy pozostanie stosunkowo niewiele czasu do rozpoczęcia turnieju. Od początku uważałem, że taka jest idea miast dodanych - obojętnie czy nazwiemy je rezerwowymi, czy alternatywnymi. Dlatego rozumiałem, że jesteśmy traktowani na równi. Przykładem takiego podejścia jest m.in. specustawa o Euro 2012, która mówi o sześciu miastach, a nie o czterech głównych i dwóch dodatkowych. W Krakowie od początku pracujemy tak, jakbyśmy byli miastem - gospodarzem finałowego turnieju. Bez względu na to, czy będziemy areną Euro 2012, czy nie, to wykonamy inwestycje, które zaplanowaliśmy.
• Jakie konkretnie inwestycje zostaną zrealizowane przed rozpoczęciem piłkarskich mistrzostw? Na jakim są one etapie i jakie bariery ograniczają ich realizację?
- Przygotowane zostaną dwa stadiony piłkarskie: stadion główny, obiekt Wisły oraz stadion przygotowawczo-treningowy, czyli obiekt Cracovii. Stadion Wisły obecnie ma gotowe dwie trybuny i pawilon multimedialny. Po zakończeniu rozgrywek pierwszej ligi, w maju tego roku, wyburzymy trzecią trybunę i zbudujemy ją, tak by spełniała wymagania turnieju. Przebudowę stadionu Wisły chcemy zakończyć w 2010 roku. Potrzeba na to jeszcze około 300 mln zł, z których 100 mln zł - zgodnie z zapewnieniem, jakie złożył mi premier Donald Tusk - ma dołożyć budżet państwa. W tym samym czasie modernizowany będzie stadion Cracovii, którego adaptacja będzie kosztowała około 150 mln zł. Rozbudowujemy też lotnisko, budujemy i remontujemy drogi, w trakcie budowy jest część parkingów. Pracujemy także nad infrastrukturą hotelową, którą już mamy najlepszą w Polsce. W Krakowie działa 111 hoteli, a 40 nowych inwestycji jest w realizacji. Jedyną barierą są pieniądze. Jeśli dostaniemy obiecane środki, to będzie to dla nas wystarczające.
OPÓŹNIENIA KOSZTUJĄ
Z powodu zmian kursowych i umacniania się złotego Polska w ciągu jednego roku straciła 28 mld zł ze środków Unii Europejskiej. Eksperci ostrzegają, że nasza waluta będzie się umacniać i poniesiemy dalsze straty. Drożeją też materiały budowlane. Wzrost cen cementu w ciągu roku podrożył koszt budowy stadionu o 5 mln zł.
• Czy będą państwo korzystali z przywilejów, jakie daje specustawa o Euro 2012, i powołają państwo spółkę do realizacji zapowiedzianych zadań?
- Nie powołujemy oddzielnej spółki dedykowanej przygotowaniom do turnieju. Wszystkie inwestycje zrealizują podmioty, które już działają. Będziemy natomiast korzystali z uproszczonego trybu realizacji inwestycji. Zgłosiliśmy do tej procedury wart 600 mln zł projekt dotyczący budowy drogi, która ułatwi komunikację z lotniskiem.
• W wywiadzie dla GP minister Mirosław Drzewiecki powiedział, że ostateczna decyzja o tym, na jakich arenach odbędzie się turniej, zapadnie półtora roku przed imprezą. Na jakim etapie będą wtedy prace w Krakowie?
- Już wtedy chcemy mieć wszystko gotowe. Liczymy na to, że decyzja, którą podejmie UEFA, będzie dla nas pozytywna. Moim zdaniem receptą na sukces jest funkcjonowanie z dala od szumu, który jest wokół Euro 2012, i realizacja własnych projektów. Nie ukrywam, że ewentualne pominięcie nas w ostatecznej selekcji odbierzemy jako wielką niesprawiedliwość społeczną. Doświadczenie Krakowa w organizacji imprez masowych jest największe ze wszystkich miast, które mają być organizatorami turnieju. W zeszłym roku Kraków odwiedziło 8 mln turystów, więc nawet jeśli podczas Euro 2012 przyjechałby do nas dodatkowy milion osób to nie byłoby to dla miasta problemem.
PLANY MIAST
Warszawa: Stadion Narodowy dla 55 tys. osób za 1 mld zł, drogi, obwodnica
Wrocław: stadion dla 44 tys. osób za 400 mln zł, rozbudowa lotniska, obwodnica
Gdańsk: stadion Baltic Arena dla 40 tys. osób za 670 mln zł, drogi na lotnisko
Poznań: przebudowa stadionu na 46,5 tys. osób za 500 mln zł, budowa dróg i mostów.
JACEK MAJCHROWSKI
od 2002 roku prezydent Krakowa, absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego, profesor nauk prawnych