statystyki

Przerwa w dostawie prądu nie usprawiedliwia braku cen

autor: Patryk Kalinowski02.07.2019, 09:36; Aktualizacja: 02.07.2019, 09:38
kontrola, urzędnik

Sprzedawca bronił się, że przed kontrolą doszło do przerwy w dostawie energii elektrycznej, na dowód czego przedstawiono zaświadczenie od dostawcy prądu.źródło: ShutterStock

Ceny produktów z różnych powodów często się zmieniają. Powoduje to konieczność częstych zmian cen na półkach. Umieszczenie odpowiedniej liczby kartoników z cenami staje się czynnością czasochłonną i niekiedy nader problematyczną, zwłaszcza w okresie przerw w dostawie prądu. Co przedsiębiorca ma zrobić, jeśli np. jest awaria prądu i nie może wydrukować nowych cen? Jak może ewentualnie się bronić, gdyby pojawiła się kontrola z Inspekcji Handlowej?

Nieprawidłowe wskazywanie cen przy towarach czy też celowe ich niepodawanie należą do najczęstych nieprawidłowości wykazywanych w trakcie kontroli Inspekcji Handlowej. Przypomnijmy, że zgodnie z ustawą z 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów (dalej: u.i.c.) ceny mają być podane „w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen”. Dodatkowo ten wymóg precyzuje rozporządzenie ministra rozwoju z 9 grudnia 2015 r. w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług, które wskazuje, że „cenę uwidacznia się w miejscu ogólnodostępnym i dobrze widocznym dla konsumentów na danym towarze, bezpośrednio przy towarze lub w bliskości towaru, którego dotyczy”. Warto też wskazać, że prawo określa także jednostki, których mają dotyczyć ceny jednostkowe. Na przykład ceny owoców i warzyw co do zasady powinno się podawać w cenach za kilogram lub tonę (nie np. za 100 g).

Dotkliwe kary

Przerwy w dostawie prądu (jeśli przedsiębiorca nie posiada własnego zasilania awaryjnego) mogą doprowadzić do wielu problemów. Jednym z ich jest brak możliwości wydrukowania aktualnych cen na dany dzień. Taka sytuacja miała miejsce w sprawie, która niedawno rozpatrywał prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (decyzja z 8 maja 2019 r.; znak sprawy: DIH-1.709.28.2019.JK). W kontrolowanym sklepie inspektorzy Inspekcji Handlowej sprawdzili łącznie 459 losowo wybranych towarów. W przypadku 82 z nich wykryto nieprawidłowości. Były to różne produkty spożywcze – m.in. słodycze, lody, soki i produkty winiarskie. Z uwagi na to, że było to dziewiętnaste naruszenie w ciągu roku u tego sprzedawcy, wojewódzki inspektor handlowy nałożył zwiększoną karę w wysokości 36 tys. zł.


Pozostało 55% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane