statystyki

Przerwa w dostawie prądu nie usprawiedliwia braku cen

autor: Patryk Kalinowski02.07.2019, 09:36; Aktualizacja: 02.07.2019, 09:38
kontrola, urzędnik

Sprzedawca bronił się, że przed kontrolą doszło do przerwy w dostawie energii elektrycznej, na dowód czego przedstawiono zaświadczenie od dostawcy prądu.źródło: ShutterStock

Ceny produktów z różnych powodów często się zmieniają. Powoduje to konieczność częstych zmian cen na półkach. Umieszczenie odpowiedniej liczby kartoników z cenami staje się czynnością czasochłonną i niekiedy nader problematyczną, zwłaszcza w okresie przerw w dostawie prądu. Co przedsiębiorca ma zrobić, jeśli np. jest awaria prądu i nie może wydrukować nowych cen? Jak może ewentualnie się bronić, gdyby pojawiła się kontrola z Inspekcji Handlowej?

Nieprawidłowe wskazywanie cen przy towarach czy też celowe ich niepodawanie należą do najczęstych nieprawidłowości wykazywanych w trakcie kontroli Inspekcji Handlowej. Przypomnijmy, że zgodnie z ustawą z 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów (dalej: u.i.c.) ceny mają być podane „w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen”. Dodatkowo ten wymóg precyzuje rozporządzenie ministra rozwoju z 9 grudnia 2015 r. w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług, które wskazuje, że „cenę uwidacznia się w miejscu ogólnodostępnym i dobrze widocznym dla konsumentów na danym towarze, bezpośrednio przy towarze lub w bliskości towaru, którego dotyczy”. Warto też wskazać, że prawo określa także jednostki, których mają dotyczyć ceny jednostkowe. Na przykład ceny owoców i warzyw co do zasady powinno się podawać w cenach za kilogram lub tonę (nie np. za 100 g).

Dotkliwe kary

Przerwy w dostawie prądu (jeśli przedsiębiorca nie posiada własnego zasilania awaryjnego) mogą doprowadzić do wielu problemów. Jednym z ich jest brak możliwości wydrukowania aktualnych cen na dany dzień. Taka sytuacja miała miejsce w sprawie, która niedawno rozpatrywał prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (decyzja z 8 maja 2019 r.; znak sprawy: DIH-1.709.28.2019.JK). W kontrolowanym sklepie inspektorzy Inspekcji Handlowej sprawdzili łącznie 459 losowo wybranych towarów. W przypadku 82 z nich wykryto nieprawidłowości. Były to różne produkty spożywcze – m.in. słodycze, lody, soki i produkty winiarskie. Z uwagi na to, że było to dziewiętnaste naruszenie w ciągu roku u tego sprzedawcy, wojewódzki inspektor handlowy nałożył zwiększoną karę w wysokości 36 tys. zł.


Pozostało jeszcze 55% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane