statystyki

Czy od maja sam e-mail wystarczy, by wysłać informację handlową?

autor: Andrzej Baboli, Małgorzata Paja23.04.2019, 07:59; Aktualizacja: 25.04.2019, 10:12
Główne pytanie dotyczy tego, czy w przypadku zamówionych informacji handlowych (np. news letterów) potrzebna jest taka sama zgoda jak przy RODO, czy wystarczającą formą będzie podanie adresu e-mail?

Główne pytanie dotyczy tego, czy w przypadku zamówionych informacji handlowych (np. news letterów) potrzebna jest taka sama zgoda jak przy RODO, czy wystarczającą formą będzie podanie adresu e-mail?źródło: ShutterStock

Za kilka tygodni wejdzie w życie ustawa zapewniająca stosowanie RODO (czyli ustawa z 21 lutego 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady [UE] 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE [ogólne rozporządzenie o ochronie danych]; czeka na publikację w Dzienniku Ustaw).

To pakiet przepisów zmieniających 162 ustawy w celu ich dostosowania do RODO. Duże kontrowersje wzbudziły m.in. zmiany wprowadzone w ustawie z 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 123 ze zm.; dalej: u.ś.u.d.e.), które dotyczą przesyłania informacji handlowej oraz przetwarzania danych dla innych celów marketingowych. Zmiany mogą dotknąć praktycznie wszystkich przedsiębiorców – większość przesyła informacje handlowe, a niemal każdy siłą rzeczy wykorzystuje np. dane swoich kontrahentów, by oferować swoje produkty czy usługi i poprawiać ich jakość. Ustawodawca – wprowadzając te modyfikacje – chciał uporządkować przepisy i usunąć wprost te sprzeczne z RODO. Diabeł tkwi jednak w szczegółach, a zmiany w projekcie ustawy były wprowadzane nawet już pod koniec prac legislacyjnych w sejmowych komisjach. Dlatego wśród ekspertów rozgorzała dyskusja, jak owe przepisy powinny być interpretowane. Wprowadzone modyfikacje niektórzy interpretują jako zmianę zasad przetwarzania danych do celów marketingowych. Pojawiają się m.in. wątpliwości, czy zgodnie z nową ustawą na każde wykorzystanie danych do takich celów konieczna będzie zgoda?

Problem nr 1:

co jest wymagane przy zamawianiu informacji handlowych?

Główne pytanie dotyczy tego, czy w przypadku zamówionych informacji handlowych (np. news letterów) potrzebna jest taka sama zgoda jak przy RODO, czy wystarczającą formą będzie podanie adresu e-mail?

Skąd wzięły się wątpliwości? Przede wszystkim ustawodawca postanowił zmienić art. 4 u.ś.u.d.e. i jednoznacznie przesądził w nim, że do uzyskania zgody usługobiorcy zastosowanie znajdą przepisy RODO. Po zmianie art. 4 u.ś.u.d.e.: brzmi następująco: „Jeżeli ustawa wymaga uzyskania zgody usługobiorcy, stosuje się przepisy o ochronie danych osobowych”. Jednocześnie wykreślono dotychczasowe warunki uzyskania zgód, określone w ustawie. Ustawodawca uznał bowiem, że zawsze gdy ustawa wymaga uzyskania zgody usługobiorcy, powinna ona spełniać takie same warunki jak zgoda z RODO.

Problem jednak w tym, że zarówno w dotychczasowym, jak i w obecnym brzmieniu ustawa zakazuje wysyłania „niezamówionej” informacji handlowej – wprost nie nazywając zamówienia informacji handlowej zgodą na jej otrzymywanie (art. 10 ust. 2 u.ś.u.d.e.) . I tutaj właśnie pojawiają się wątpliwości. W tym kontekście nie jest bowiem dla wszystkich całkowicie jasne, czy intencją ustawodawcy było stosowanie przepisów RODO do „zamówienia” informacji handlowej, czy do innych obszarów, w których ustawa wprost mówi o zgodzie.

Nowelizacja nie wyjaśnia powyższej wątpliwości, dlatego celowe jest utrzymanie dotychczasowej praktyki, która nakazywała traktować „zamówienie” informacji handlowej jako wyrażenie zgody na jej otrzymywanie. Takie wyrażenie zgody mogło jednak następować przez samo podanie w tym celu adresu e-mail (o czym wprost mówił i mówi art. 10 ust. 2 u.ś.u.d.e.). Teraz zaś w kontekście zmian pojawia się pytanie, jak pogodzić wyrażenie zgody przez podanie adresu e-mail ze stosowaniem RODO – które, aby zgoda była skuteczna, wymaga o wiele więcej.


Pozostało jeszcze 73% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Komentarze (1)

  • Grzegorz(2019-10-27 19:53) Zgłoś naruszenie 00

    Czy wysłanie oferty handlowej poprzez portal ogłoszeniowy jest zabroniony? Np ktoś wystawił na wynajem mieszkanie i wysyłamy do tego użytkownika (bo nie znamy nazwiska ani maila) ofertę z propozycją pomalowania mieszkania. Albo ktoś wystawia na sprzedaż auto to wysyłamy maila z propozycją zrobienia zdjęć auta do ogłoszenia. Wysyłający wiadomość i odbierający są zarejestrowanymi użytkownikami danego portalu. Wiadomość jest wysyłana przez wewnętrzny komunikator portalu. Odbiorca chcąc dowiedzieć się więcej może wejść na stronę www, której adres jest podany w wiadomości. Czy takie wysyłanie wiadomości jest niezgodne z prawem?

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane