To na jej wniosek zwołano niedzielne posiedzenie KSF. „Narodowy Bank Polski zadeklarował gotowość natychmiastowego uruchomienia wsparcia płynnościowego w celu zapewnienia obsługi zobowiązań przez klientów banków” – napisano w komunikacie. W trakcie spotkania z dziennikarzami ani szefowa resortu, ani prezes NBP Adam Glapiński nie podali szczegółów dotyczących możliwego wsparcia. – Musieliśmy się spotkać ze względu na szum medialny. Polski system bankowy finansowy jest stabilny, bezpieczny, co podkreślamy przy każdej okazji. System instytucjonalny, który mamy w Polsce, zapewnia taką stabilność – stwierdził Glapiński.

Rozmowa z prezesem Getin Noble Banku Arturem Klimczakiem

Na jakie wsparcie finansowe Getin Noble Bank może liczyć ze strony Narodowego Banku Polskiego? Czy w grę wchodzi jakieś inne rozwiązanie niż kredyt lombardowy dostępny dla każdego banku?

Artur Klimczak, prezes Getin Noble Banku

Artur Klimczak, prezes Getin Noble Banku

źródło: Dziennik Gazeta Prawna

Prezes Adam Glapiński publicznie, po spotkaniu Komitetu Stabilności Finansowej, zadeklarował gotowość wsparcia ze strony Narodowego Banku Polskiego. Getin Noble Bank na bieżąco i sprawnie działa operacyjnie mimo sytuacji spowodowanej obecnym zamieszaniem medialnym. Z naszego punktu widzenia kluczowe jest to, żeby otrzymać wsparcie w kontekście obecnego zawirowania medialnego. To ono jest w tej chwili naszym największym problemem. Pojawia się masa artykułów i programów publicystycznych, w których fakty są mocno przekręcane. Szukanie sensacji jest niezdrowe nie tylko dla nas, ale i dla całego systemu bankowego. Należy jasno powiedzieć, że uderzając w jeden bank, można spowodować istotne zaburzenie dla całego sektora.

Jakie ma pan zastrzeżenia do mediów? Co jest przekręcane?

Chodzi często o mylenie nazw spółek i ich struktury właścicielskiej. Albo o całkowicie pozbawione podstaw teksty czy wypowiedzi, rysujące czarne i katastroficzne scenariusze. Źródło tego, co się dzieje w mediach, nie było związane z działalnością operacyjną banku, lecz uwarunkowane przez niezależne od spółki czynniki zewnętrzne. O tym, że bank jest w programie naprawczym, wiadomo od dawna. Tutaj warto podkreślić, że ten program jest realizowany zgodnie z założeniami. Jedyne, co mamy nowego, to właśnie ten szum medialny. To, na czym bardzo nam zależy, to rzetelne podejście do sprawy i nieszukanie sensacji powodującej niepokój wśród klientów.

Ale też nie powinno tak bardzo dziwić, skoro sprawa zaczęła się od działania głównego właściciela. I dotyczy propozycji zatrudnienia określonej osoby w tym, a nie innym banku.

Z tego, co przeczytałem w artykule, który rozpoczął całą tę sprawę, wynika, że bank jest stroną poszkodowaną w tym temacie. To, co było w tym tekście, w żaden sposób nie dotyczyło stabilności banku. Natomiast obecna sytuacja i podawanie przez niektórych bardzo mało rzetelnej informacji powoduje pojawienie się niepewności wśród klientów. Niektórzy z nich reagują nerwowo i podejmują decyzje w oparciu o emocje, a nie obiektywne fakty. Ja to w pewnym sensie rozumiem. To wszystko, co dzieje się w mediach, powoduje nerwowość i niepokój. Nie tylko ja, ale i organy nadzorcze apelują o spokój i wyważone poglądy.

Wróćmy do pierwszego pytania. Na jakie wsparcie płynnościowe bank może liczyć w Narodowym Banku Polskim?

Mogę tylko odwołać się do komunikatów KSF i NBP.

Tam nie nic na ten temat.

Ale dość jasno wynika z nich, że jeśli wystąpi konieczność, to pomoc zostanie udzielona.

Dotąd takiej konieczności nie było?

Powtarzam: jeżeli wystąpi. Pamiętajmy o tym, że plotki czy nieprawdziwe, negatywne i długotrwałe spekulacje medialne mogą „położyć” każdy bank na świecie. W bankowości najważniejszy jest spokój. Chcę także podkreślić to, o czym mówiono już w komunikatach instytucji wchodzących w skład Komitetu Stabilności Finansowej. Do 100 tys. euro depozyty w Getin Noble Banku są tak samo bezpieczne, jak i w największych bankach. Dodatkowo na posiedzeniu KSF wszystkie główne urzędy nadzorujące rynek finansowy w Polsce dokładnie zapoznały się z sytuacją banku i potwierdziły – odnoszę się do tego, co było w komunikacie KSF – że bank na bieżąco realizuje swoje zobowiązania wobec klientów.