• W piątek pan i Grzegorz Słoka zostaliście zaakceptowani przez KNF na stanowisko odpowiednio prezesa i członka zarządu Allianz Bank. Kiedy spółka Allianz Biznes zniknie, a pojawi się Allianz Bank?
- Do rejestracji Allianz Bank dojdzie w połowie kwietnia, bo do zarejestrowania banku w KRS potrzeba akceptacji nadzoru dla prezesa i przynajmniej jednego członka zarządu banku. Zarząd uzupełnią Andrzej Burża i Radosław Radowski. Z końcem kwietnia Allianz Bank przejmie część Allianz Biznes. Spółka ta nie zniknie.
KTO JESZCZE WE WŁADZACH ALLIANZ BANK
• Grzegorz Słoka, finanse, operacje i IT, ostatnio pracował w Polbanku jako dyrektor finansowy, wcześniej w GE Money Bank.
• Andrzej Burża - odpowiedzialny za współpracę z siecią Allianz Polska, z grupą Allianz związany od 1997 roku. Zasiadał w zarządach zarówno spółki życiowej, jak i majątkowej, ostatnio prezes zarządu TFI Allianz.
• Radosław Radowski - odpowiedzialny za departament prawny i zarządzanie zgodnością z normami prawnymi, wytycznymi nadzoru itp. Przez wiele lat związany z Millenium Bankiem, ostatnio w Polbanku.
• Kiedy Allianz Bank rozpocznie działalność?
- To zależy od tego, kiedy dostaniemy licencję operacyjną. W ciągu kilku tygodni złożymy wniosek do KNF. Liczymy, że podobnie jak w przypadku uzyskania licencji bankowej będzie nam się dobrze współpracowało z KNF i do około maja - czerwca ją uzyskamy. Potem wejdziemy w fazę zwaną Friends & Family, czyli testowania oferty i funkcjonalności wśród przyjaciół Allianz, którzy są nam w stanie wskazać i wybaczyć niedociągnięcia. Ten etap trwa zwykle od jednego do trzech miesięcy. Ostateczna decyzja, kiedy ruszymy, zależy od wyników testów i badania klientów. Możliwe, że zdecydujemy się nawet na start w wakacje, bo wydaje się, że nieco demonizowany jest ten obraz Polaka wylegującego się i niepodejmującego istotnych decyzji w tym czasie. Choć jest też szkoła, która mówi, że lepiej poczekać do przełomu końca wakacji i początku jesieni.
• Co zaoferujcie klientom na początek?
- Podstawowym produktem będzie kredyt hipoteczny, ale oczywiście będziemy oferowali też możliwość otwarcia konta, rachunku oszczędnościowego, lokat i pożyczek. Wkrótce po otwarciu pojawią się też karty kredytowe.
• Czy będzie to oferta tylko dla posiadaczy polis czy członków OFE grupy Allianz?
- Nie chcemy ograniczać się tylko do tej grupy. Liczymy, że mniej więcej tyle samo przyciągniemy nowych klientów i tych, którzy już mają produkty innych firm z grupy.
• Jak chcecie docierać do klientów?
- W pierwszym etapie największe znaczenie będą mieli agenci, których jest łącznie około 4 tys., i sieć sprzedaży towarzystwa, która liczy 48 oddziałów i 70 agencji. Docelowo jednak ten kanał sprzedaży będzie miał 30-40 proc. udziału. Zaczniemy od 100 agentów, którzy będą oferowali kredyty hipoteczne, ale ta liczba będzie rosła. To przecież agenci mają dostęp do rzeszy 2 mln klientów Grupy Allianz, którzy im zaufali. Dzięki nim Allianz może pochwalić się dodatnim wskaźnikiem w badaniu typu NPS. W branży finansowej, a szczególnie ubezpieczeniach, jest on zwykle ujemny. Będziemy rozwijali własne siły sprzedaży. Na początek będzie to 40-50 placówek, a na koniec roku ma to być około 70 oddziałów i 20 centrów hipotecznych. Obecnie w Allianz Banku pracuje łącznie około 200 osób, z czego ponad 170 osób to tzw. pracownicy centrali, a pozostali to osoby przygotowywane do sprzedaży. Po rozpoczęciu działalności, co miesiąc będziemy szkolili kolejne 100 osób, które będą potrzebne do obsługi kolejnych otwieranych placówek. Do końca 2009 roku przybędzie nam 40-50 punktów sprzedaży. Będziemy też docierali do klientów przez zewnętrzne sieci pośredników i oczywiście internet.
WSKAŹNIK POLECAJĄCYCH NETTO
NPS (Net Promotor Score) kluczowe narzędzie używane do badania i pomiaru lojalności klientów. Jest różnicą pomiędzy odsetkiem klientów dających odpowiedzi 9-10, a odsetkiem klientów dających odpowiedzi 0-6 (na pytanie: Na skali 0-10 jak bardzo skłonny byłby polecić firmę znajomym bądź rodzinie, gdzie 0 skłonność najniższa, a 10 - najwyższa). Przewaga tych pierwszych nad drugimi pozwala uzyskać dodatni wynik.
• Jak bardzo internetowy będzie Allianz Bank?
- Bardzo. Z badań na naszej docelowej grupie klientów wiemy, że prawie 80 proc. z nich aktywnie korzysta z bankowości internetowej. To klienci wielkomiejscy, zarabiający powyżej 3 tys. zł netto, przyzwyczajeni do obsługi internetowej. Dlatego chcemy dostarczyć im tą drogą nie tylko ofertę bankową, ale też inwestycyjną czy ubezpieczeniową.
• Ile kapitału potrzeba na taki bank w Polsce i kiedy można oczekiwać zysków?
- W planach złożonych do KNF określiliśmy tę kwotę na około 200 mln euro. W obecnych warunkach na break even point trzeba poczekać trzy, cztery lata.
• PAWEŁ MILLER
w Allianz od listopada 2006 r. Wcześniej, od 2001 r., prezes życiowej spółki Nordea. Pracował m.in. w Citibanku, Commercial Union. Z wykształcenia konserwator malarstwa