Co może grozić przedsiębiorcy uczestniczącemu w postępowaniu przetargowym, który jest w zmowie cenowej?
W roku 2007 znowelizowano wiele przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych. Jedną z najistotniejszych zmian było umożliwienie wykonawcom uzupełniania dokumentów potwierdzających spełnianie przez nich warunków udziału w postępowaniu. Brak takiej możliwości skutkował często koniecznością odrzucenia najkorzystniejszej oferty ze względu na uchybienia formalne. Zmiana wywołała także pewien negatywny skutek.
Nieuczciwi przedsiębiorcy wykorzystują ją w celu wpłynięcia na wynik postępowania. Zgodnie ze znowelizowanym art. 26 ust. 3 ustawy p.z.p. zamawiający ma obowiązek wezwania wykonawców, którzy nie złożyli wymaganych oświadczeń lub dokumentów, lub którzy złożyli dokumenty zawierające błędy do ich uzupełnienia.
Przedsiębiorcy uczestniczący w cenowej zmowie celowo składają niepełne oferty, po czym po otwarciu ofert analizują propozycje finansowe konkurentów i w zależności od tego uzupełniają dokumenty lub nie. Dzięki temu oferty zawierające niższą cenę podlegają odrzuceniu i wygrać może oferta droższa przedsiębiorcy będącego w cenowej zmowie.
Zmowy cenowe są zakazane przez art. 6 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. W myśl tego przepisu zakazane są porozumienia, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym, polegające w szczególności na uzgadnianiu przez przedsiębiorców przystępujących do przetargu lub przez tych przedsiębiorców i przedsiębiorcę będącego organizatorem przetargu warunków składanych ofert, w szczególności zakresu prac lub ceny.
Przedsiębiorca, który podejrzewa innych wykonawców biorących udział w przetargu o zmowę cenową, może w przypadku wyboru oferty nieuczciwego wykonawcy złożyć protest do zamawiającego. Jak wskazano w orzecznictwie, jedną z podstawowych zasad udzielenia zamówień publicznych jest zasada uczciwej konkurencji wyrażona w art. 7. Oznacza to, że zamawiający obowiązany jest eliminować oferty stanowiące czyn nieuczciwej konkurencji. Odrzucenie ofert nie jest jednak jedyną sankcją uczestnictwa w kartelu. Na przedsiębiorców takich Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów może nałożyć karę finansową, nawet 10 proc. przychodu osiągniętego w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary.
Na powstanie kartelu wskazują zazwyczaj zależności cenowe pomiędzy ofertami, np. wszystkie elementy ceny zaproponowane przez jedną ze spółek są o ten sam procent wyższe od cen drugiej spółki. Analizując wystąpienie zmowy cenowej, warto również zwrócić uwagę na to, czy uczestnicy postępowania nie należą do tej samej grupy kapitałowej.
Dalszy ciąg materiału pod wideo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama